X
Następny artykuł dla Ciebie

Na całym świecie ostatnie dwudziestolecie zaznaczyło się spadkiem rzeczywistych cen większości dóbr konsumpcyjnych, dalszym poszerzeniem asortymentu towarów i liczby kanałów sprzedaży oraz ciągłą poprawą jakości produktów. Dlaczego więc konsumpcja kosztuje nas często tak wiele nerwów? Nie musi tak być i nie powinno – twierdzą autorzy artykułu. Ich zdaniem, nadszedł czas, by zastosować koncepcję odchudzenia procesów konsumpcji i tym samym zapewnić klientom maksymalne korzyści z zakupionych produktów oraz usług w najtańszy i najmniej uciążliwy sposób.

Firmy mogą mieć wrażenie, że oszczędzają czas i pieniądze wtedy, gdy przerzucają na klientów część zadań, ale w rzeczywistości jest zupełnie na odwrót. Usprawnianie systemów wytwarzania produktów i usług oraz ułatwianie konsumentom ich nabywania i użytkowania pozwala bowiem coraz większej liczbie firm obniżyć koszty, a na dodatek – oszczędza czas wszystkim stronom. Idąc tą drogą, firmy zyskują także nowe informacje o swoich odbiorcach, wzmacniają ich poczucie lojalności, a także odbierają klientów mniej zapobiegliwym konkurentom.

Prawdziwe wyzwanie czeka detalistów, usługodawców, producentów i dostawców, którzy rzadko biorą pod uwagę całkowite koszty konsumpcji z punktu widzenia klientów, a jeszcze rzadziej współpracują z nimi nad optymalizacją procesów konsumpcyjnych.

Odchudzenie konsumpcji wymaga fundamentalnej zmiany sposobu, w jaki detaliści, usługodawcy, producenci i dostawcy postrzegają związek pomiędzy zaopatrywaniem a konsumpcją, a także rolę, jaką pełnią w tych procesach ich klienci. Konsumenci muszą z kolei zmienić charakter swoich relacji z firmami, z których korzystają.

W ostatnich latach podobne przeszkody pokonała z imponującym skutkiem odchudzona produkcja, której model podbił świat. Jej logiczne uzupełnienie – odchudzona konsumpcja – nie może zostać daleko w tyle.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Daniel T. Jones

Prezes Lean Enterpise Academy z siedzibą w Herefordshire w Anglii. Razem z Jamesem P. Womackiem opublikowali razem dwie książki: Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation (Simon and Schuster, 1996) i, wraz z Danielem Roosem, The Machine that Changed the World (Rawson Associates, 1990).

James. P. Womack

James P. Womack jest dyrektorem Lean Enterprise Institute z siedzibą w Brookline w stanie Massachusetts. Razem z Danielem T. Jonesem opublikowali razem dwie książki: Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation (Simon and Schuster, 1996) i (wraz z Danielem Roosem) The Machine that Changed the World (Rawson Associates, 1990).

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy