X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Niedysponowani pracownicy: obecni ciałem, nieobecni duchem

PREMIUM

(Nr 32, październik 2005)

Paul Hemp  · 16 min

Pracodawcy zaczynają zdawać sobie sprawę z problemu „nieefektywnej obecności w pracy” (presenteeism), który powoduje prawie niedostrzegalną, ale głęboką erozję produktywności personelu. Chodzi o pracowników, którzy przychodzą do biura lub fabryki, lecz z powodu choroby czy lżejszych dolegliwości nie wywiązują się w pełni ze swoich obowiązków. Według niektórych szacunków powyższe zjawisko kosztuje amerykańskie firmy ponad 150 miliardów dolarów rocznie, czyli znacznie więcej niż absencja pracowników. Mimo to jest ono trudniejsze do rozpoznania. Wiadomo, kiedy kogoś nie ma w pracy, natomiast często nie sposób dostrzec, kiedy – i w jakim stopniu – kłopoty ze zdrowiem obniżają wydajność pracownika, który realizuje wyznaczone zadania.

Wiele kłopotów zdrowotnych, odpowiedzialnych za nieefektywną obecność w pracy, to schorzenia stosunkowo niegroźne. Badania prowadzone w tej młodej dziedzinie koncentrują się na takich przewlekłych lub jednorazowych dolegliwościach, jak sezonowe alergie, astma, migreny i dokuczliwe bóle głowy o innym podłożu, bóle kręgosłupa, zapalenie stawów, zaburzenia żołądkowo‑jelitowe i depresja. Prawda jest nieubłagana: ludzie, którzy źle się czują, zwyczajnie nie są w stanie pracować na maksimum swoich możliwości. Pracownicy cierpiący na depresję mogą odczuwać zmęczenie i skłonność do irytacji, co będzie im utrudniać pracę zespołową. Osoby, którym dolega migrena – powodująca zaburzenia wzroku i wrażliwość na światło, nie mówiąc już o dotkliwym bólu – mogą mieć duże trudności z wpatrywaniem się w ekran komputera przez cały dzień pracy. Wiele firm podejmuje poważne kroki, by określić częstotliwość występowania chorób i innych problemów zdrowotnych, które obniżają wydajność pracy. Chodzi także o to, by obliczyć wynikające stąd straty i znaleźć sposoby, które pozwolą ich uniknąć.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy