X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Niebezpieczeństwa ery naśladownictwa

PREMIUM

(Nr 38, kwiecień 2006)

Eric Bonabeau  · 16 min

Naśladownictwo wywiera ogromny wpływ na życie społeczne, a w szczególności na przedsiębiorczość i finanse. Upowszechnianie się tego zjawiska wynika stąd, że stale przybywa sposobów naśladowania i bycia naśladowanym, a sam proces naśladowania jest coraz szybszy. Dzięki niezliczonej ilości kanałów komunikacji dosłownie każdy mieszkaniec państw rozwiniętych może niemal natychmiast dowiedzieć się, co robią, myślą, twierdzą i przewidują inni. Co więcej, na podstawie tej wiedzy możemy podejmować i podejmujemy konkretne działania. Wynikające stąd trendy i mody, giełdowe gorączki i krachy stają się coraz częstsze, coraz bardziej znaczące i coraz bardziej złożone.

Wiek informacji wyróżnia wyjątkowa ilość paradoksów. Jeden z nich polega na tym, że mając pod dostatkiem informacji, nie staramy się wykorzystać ich do podjęcia lepszych decyzji, tylko naśladujemy innych – i ich błędy. W wielu dziedzinach – takich jak wybory konsumenckie, rynki finansowe i strategie firmowe – fakty są dla nas mniej istotne niż to, co robią inni. Kiedy mamy do czynienia ze zbyt dużą ilością informacji, naśladownictwo staje się dla nas wygodną drogą postępowania.

Naśladownictwo ma swoje zalety, ale jednocześnie wzmacnia takie elementy naszej rzeczywistości, jak niestabilność i nieprzewidywalność. Dzieje się tak dlatego, że z powodu naśladownictwa – które z definicji polega na mnożeniu bytów – opinia jednostki może urosnąć do postaci masowego ruchu, a niewiele znacząca firma może wysunąć się na czoło klasyfikacji rynkowych.

Firmy, które rozumieją mechanizmy naśladownictwa, mogą przynajmniej próbować zabezpieczyć się przed jego najgorszymi konsekwencjami – uwzględniając je w swoich prognozach i planach minimalizacji ryzyka, wykazując większą czujność wobec niespodziewanych zmian na rynku i unikając bezmyślnego powielania posunięć swoich konkurentów.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy