X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Rozmowa w gabinecie szefa o rezultatach naszej pracy – to zmora wszystkich pracowników. Oceny efektywności są krępujące. I stronnicze. Szufladkują nas i sprawiają, że czekamy o wiele za długo na informacje zwrotne. Nic dziwnego, że do końca 2015 roku przynajmniej 30 firm z listy Fortune 500 całkowicie zrezygnowało z ocen pracowniczych. Nie wylewajmy jednak dziecka z kąpielą.

Prawda jest taka, że nawet gdy przedsiębiorstwa rezygnują z formalnej ewaluacji personelu, oceny nie znikają, lecz są dla pracowników niewidoczne. Przeprowadza się je w sposób subiektywny, zakulisowy i bez udziału ludzi, którzy są oceniani.

Efektywność to rozłożona w czasie wartość wkładu pracowników w funkcjonowanie organizacji. I tę wartość trzeba w jakiś sposób mierzyć. Trzeba podjąć decyzje dotyczące wynagrodzeń i awansów. Jak zaznaczyli naukowcy w niedawnej dyskusji opublikowanej na łamach periodyku „Industrial and Organizational Psychology”, efektywność zawsze podlega pewnej ocenie. Jeśli przedsiębiorstwo nie stosuje formalnych ewaluacji, oceny pracowników pozostają owiane tajemnicą.

Firma Facebook poddała analizie swój system oceny efektywności pracowników kilka lat temu. W zogniskowanych wywiadach grupowych i późniejszej ankiecie uczestniczyło ponad 300 pracowników serwisu. Ich opinia była jasna: 87% z nich chciało, aby oceny zostały utrzymane.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy