X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Wielu menedżerów nie wierzy, że ich pracownicy zdołają przetrwać zawirowania i wstrząsy powstałe w wyniku gwałtownych zmian w gospodarce.

Nie doceniasz zdolności adaptacyjnych pracowników

„Większość ludzi wykonujących zawody, które znikają z rynku, nie zdaje sobie sprawy z tego, co ich czeka – powiedział niedawno szef strategii w dużym niemieckim banku. – Pracownicy naszego call center nie potrafią ani nie chcą się zmieniać”. Jak wynika z badania, które przeprowadziliśmy wśród tysięcy pracowników na całym świecie, taki pogląd jest powszechny, choć błędny. W 2018 roku badacze z Harvard Business School zaangażowani w projekt Managing the Future of Work („Zarządzanie przyszłością pracy”) oraz naukowcy z Boston Consulting Group Henderson Institute połączyli siły, aby dowiedzieć się, jakie czynniki wpływają na charakter pracy. Opracowali w tym celu ankietę, którą następnie przeprowadzili w 11 krajach – Brazylii, Chinach, Francji, Hiszpanii, Indiach, Indonezji, Japonii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Z każdego z nich otrzymali odpowiedzi od 1000 pracowników. Badanie koncentrowało się wyłącznie na ludziach najbardziej narażonych na skutki zmieniających się trendów, czyli na pracownikach, którzy mają niższe dochody i średnie kwalifikacje. Większość zarabiała mniej, niż wynosi przeciętny dochód gospodarstwa domowego w ich kraju, i nikt nie miał wykształcenia lepszego niż dwa lata szkoły policealnej. Następnie w każdym z ośmiu wybranych krajów – w Brazylii, Chinach, Francji, Indiach, Japonii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii – ankieterzy przeprowadzili wywiady z co najmniej 800 przywódcami biznesowymi (zatrudnionymi w innych firmach niż ankietowani pracownicy). Łącznie zebraliśmy odpowiedzi 11 tysięcy pracowników i 6,5 tysiąca liderów.

Wyniki okazały się fascynujące: obie grupy postrzegają przyszłość w całkiem odmienny sposób. Biorąc pod uwagę złożoność zmian, które czekają firmy, oraz szybkość, z jaką ich przywódcy muszą podejmować decyzje, ta różnica w percepcji ma poważne i daleko idące konsekwencje zarówno dla menedżerów, jak i dla pracowników.

Trudno się dziwić, że przywódcom biznesowym, którzy z trudnością werbują i mobilizują do pracy młode kadry, towarzyszy niepokój. Jak w klimacie ciągłej destabilizacji rynku wyszukiwać i zatrudniać pracowników z potrzebnymi firmie kwalifikacjami? Co robić z ludźmi, których umiejętności odchodzą do lamusa? Prezes pewnej międzynarodowej firmy powiedział nam, że zgnębiony tym problemem musiał szukać porady u kapłana. Tymczasem pracownicy nie odczuwają lęku. Koncentrują się bardziej na możliwościach, jakie niesie przyszłość.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zarządzanie zmianą – nie takie straszne jak je malują? »

Najlepsze z HBRP: zarządzanie zmianą 

Specjalnie dla Ciebie, wybraliśmy materiały, dzięki którym rozwiniesz kompetencje odpowiedzialne za efektywne zarządzanie zmianą.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Alice de Chalendar

Konsultantka w BCG oraz badaczka w BCG Henderson Institute.

Judith K. Wallenstein

Starszy partner i dyrektor zarządzający w firmie Boston Consulting Group, stypendystka BCG i dyrektor BCG Henderson Institute w Europie.

Manjari Raman

Dyrektor i starszy badacz w projekcie Harvard Business School U.S. Competitiveness i Managing the Future of Work.

Joseph Fuller

Joseph Fuller jest dyrektorem naczelnym firmy doradczej Monitor Group z siedzibą w Cambridge, Massachusetts.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy