X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Kiedy miałam 22 lata, dostałam pracę, która wydawała mi się spełnieniem marzeń. Razem z grupą byłych uniwersyteckich sportowców zostałam przeniesiona ze śnieżnego Środkowego Zachodu Stanów Zjednoczonych na słoneczną Florydę. Mieliśmy pomóc globalnej marce sportowej w uruchomieniu akademii sportu. Jednak po dwóch latach, podobnie jak wielu moich kolegów, zrezygnowałam.

Padliśmy ofiarą kultury pracy opartej na zastraszaniu, grubiaństwie i innych przejawach braku uprzejmości, która została ukuta przez despotycznego szefa firmy i dogłębnie przeniknęła szeregi organizacji. Pracownicy w najlepszym wypadku okazywali brak zaangażowania; w najgorszym zaś dopuszczali się aktów sabotażu lub odreagowywali frustrację na krewnych i przyjaciołach. Zanim odeszłam, wielu z nas było ledwie cieniem samych siebie z przeszłości.

To doświadczenie miało na mnie tak ogromny wpływ, że postanowiłam poświęcić życie zawodowe badaniu impertynencji w miejscu pracy, jej kosztów i możliwych działań zaradczych. Moje badania wykazały, że w czasie kariery zawodowej właściwie nie da się uniknąć nieuprzejmości. Przez ostatnie 20 lat przeprowadziłam ankiety z tysiącami pracowników i odkryłam, że 98% zatrudnionych doświadczyło grubiańskich zachowań, a 99% było ich świadkiem. W 1998 roku ¼, a w 2011 roku już połowa badanych przyznała, że byli źle traktowani przynajmniej raz w tygodniu. Grubiańskie zachowania przyjmowały różną postać: od bezpośredniej złośliwości, przez celowe podważanie autorytetu, kwestionowanie umiejętności oraz ignorowanie cudzych opinii, po sprawdzanie poczty elektronicznej podczas spotkań.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy