X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Bez względu na to, czy jesteś prezesem dużego przedsiębiorstwa czy małej firmy, twoim najważniejszym obowiązkiem jest rozpoznać moment, w którym trzeba radykalnie zmienić kierunek działania. Przecież organizacja nie może obrać nowego kursu bez zgody szefa.

A jednak uprzywilejowana pozycja odcina cię być może bardziej niż jakąkolwiek inną osobę w firmie od informacji, które mogłyby podważyć twoje założenia i umożliwić dostrzeżenie nadciągającego zagrożenia lub pojawiającej się szansy. Jak na ironię, aby zrobić to, czego wymaga od ciebie eksponowana rola, musisz się od niej w jakiś sposób zdystansować.

Walt Bettinger, prezes firmy usług finansowych Charles Schwab, nazywa dylemat, którego doświadcza na zajmowanym stanowisku, „wyzwaniem numer jeden” i wyjaśnia, że może ono przybierać dwie formy: „Po pierwsze, ludzie mówią ci to, co ich zdaniem chcesz usłyszeć, a po drugie, boją się powiedzieć ci to, czego według nich nie chcesz wiedzieć”. Menedżerowie ze wszystkich szczebli organizacyjnych zmagają się z jakąś postacią tego wyzwania zaznacza Bettinger ale „presja z nim związana jest najsilniejsza na najwyższym szczeblu”.

Nandan Nilekani, współzałożyciel firmy usług dla biznesu Infosys, a ostatnio wysoki rangą urzędnik państwowy w Indiach, rozumie zagrożenia towarzyszące temu wyzwaniu. „Jeśli jesteś liderem, możesz skryć się w kokonie kokonie dobrych wiadomości zauważa Nilekani. Każdy wokół mówi ci: »Wszystko idzie dobrze nie ma żadnych problemów«. A następnego dnia okazuje się, że wszystko jest źle”. A skoro informacjom o wewnętrznych problemach trudno jest przedostać się do wnętrza bańki, jaką tworzy wokół prezesa jego władza i pozycja w hierarchii, to przedarcie się tam sygnałów spoza przedsiębiorstwa zwłaszcza tych wczesnych i słabych może być prawie niemożliwe. W dobie szybko zmieniających się i konkurencyjnych rynków taki stan rzeczy rodzi problemy. Gdy nadciąga radykalna zmiana, jej pierwszymi oznakami są zazwyczaj niejednoznaczne zdarzenia zachodzące na obrzeżach rynku.

W trakcie ponad 200 wywiadów z menedżerami wyższego szczebla, jakie w ramach badań przeprowadziłem w ciągu ostatnich pięciu lat, nie natknąłem się prawie na nikogo, kto nie skonfrontowałby się z tym problemem (dotyczył on także założycieli całkiem małych firm). Jednak, co bardziej wymowne, dostrzegłem również, że w firmach tworzących bardzo udane innowacje liderzy są szczególnie wyczuleni na tę kwestię i zdeterminowani, aby się z nią uporać. Menedżerowie ci ciężko pracują, aby skruszyć otaczające ich mury. „Jeśli w biurze siedzisz jak w kokonie, musisz wymyślić sposób na to, aby się z niego wydostać” mówi założyciel Amazona, Jeff Bezos. Skuteczni przywódcy właśnie to robią. Rozmyślnie szukają wyraźnie odmiennych sytuacji, w których mają większe szanse natknąć się na coś, czego nie oczekiwali. Zbaczają z utartych szlaków i w rezultacie zadają sobie bardzo trudne nowe pytania, które stają się dla nich źródłem ważnych odkrywczych spostrzeżeń.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy