X
Następny artykuł dla Ciebie

Narzucanie tempa: jak konkurować na rynkach, które nie chcą stać w miejscu

PREMIUM

(Nr 35, styczeń 2006)

Shona L. Brown, Kathleen M. Eisenhardt

Większość firm zmienia się pod wpływem zdarzeń, takich jak działania konkurentów, nowe technologie albo pojawienie się nowych wymagań klientów. Na stabilnych rynkach działanie pod wpływem zdarzeń jest dobrym sposobem radzenia sobie ze zmianą. Jednakże skuteczne firmy działające w mało stabilnych, silnie konkurencyjnych sektorach stosują inne podejście. Aktywnie wprowadzają zmiany w regularnych odstępach czasu. Autorki nazywają tę strategię narzucaniem tempa.

Podobnie jak metronom w utworze muzycznym, narzucanie tempa wyznacza rytm w biznesie. Dzięki niemu menedżerowie mogą synchronizować szybkość i natężenie swojej działalności. Na przykład 3M wymaga, żeby 30% jego przychodów każdego roku pochodziło z nowych wyrobów, Netscape mniej więcej co 6 miesięcy wprowadza nowy produkt, zaś Intel w przybliżeniu co 9 miesięcy otwiera nowy zakład produkcyjny. Narzucone tempo stwarza świadomość nieustępliwej konieczności dotrzymania terminów; prowadzi do skupiania indywidualnej i zbiorowej energii na wspólnych celach. Jego przewidywalność daje też ludziom poczucie sprawowania kontroli nad skądinąd chaotycznymi rynkami.

Autorki pokazują, w jaki sposób firmy – takie jak Banc One, Cisco Systems, Dell Computer, Emerson Electric, Gilette, Intel, Netscape, Shiseido i Sony – wdrażają dwa podstawowe elementy narzucania tempa. Pierwszym jest zarządzanie przemianami, na przykład przechodzenie od prac nad jednym nowym wyrobem do prac nad następnym. Drugim jest wyznaczenie odpowiedniego rytmu zmian. Firmy maszerujące w rytm narzuconego tempa nabierają rozpędu, a firmy, które skutecznie zarządzają przemianami, podtrzymują ten rozpęd bez gubienia ważnych taktów.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Shona L. Brown

Konsultant w firmie McKinsey & Company w Toronto. Jej praktyczna działalność skupia się na strategii w warunkach niepewności i na marketingu cyfrowym.

Kathleen M. Eisenhardt

Kathleen M. Eisenhardt jest profesorem strategii i organizacji Stanford University w Kalifornii. Jej zainteresowania skupiają się na zarządzaniu w konkurencyjnych, szybko zmieniających się sektorach. Kathleen M. Eisenhardt wspólnie z Sh. L. Brown są autorkami książki Competing on the Edge: Strategy as Structured Chaos (Harvard Business School Press, 1998).

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy