X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Narzędzia wspierające współpracę na rzecz zmian

PREMIUM

(Nr 52, czerwiec 2007)

Howard H. Stevenson, Matt Marx, Clayton M. Christensen  · 17 min

Menedżerowie mają do dyspozycji wiele narzędzi wspierających współpracę całego zespołu na rzecz realizacji nowych celów firmy. Umiejętność oceny, które narzędzia okażą się w danej sytuacji skuteczne, jest jedną z najrzadziej spotykanych zdolności menedżerskich.

Narzędzia wspierania współpracy można ująć w cztery podstawowe kategorie: narzędzia z obszaru władzy, z obszaru zarządzania, z obszaru przywództwa i z obszaru kultury. Autorzy artykułu przekonują, że wybór właściwego narzędzia wymaga od menedżera oceny panującego w firmie stopnia zgodności poglądów pracowników w dwóch istotnych kwestiach: oczekiwań i sposobów ich realizacji. Autorzy przedstawiają macierz, która ilustruje różne warianty tego porozumienia, zależnie od okoliczności. Na przykład pracownicy reprezentowani przez lewy dolny kwadrant nie zgadzają się ani pod względem oczekiwań, ani sposobów ich realizacji. Tymczasem pracownicy reprezentowani przez prawy górny kwadrant macierzy osiągnęli pełną jednomyślność w obu kwestiach. Scenariusze ilustrowane przez poszczególne kwadranty wymagają zastosowania odmiennych narzędzi. Kiedy pracownicy firmy nie mogą porozumieć się w żadnym istotnym wymiarze, skłonienie ich do współpracy jest możliwe tylko przy zastosowaniu narzędzi z obszaru władzy, czyli odgórnych rozporządzeń, presji, przymusu i gróźb. W przypadku pracowników, którzy są zgodni w kwestii celów, ale nie w kwestii sposobów ich realizacji, jak to miało miejsce w Microsofcie w 1995 roku, skuteczne mogą okazać się narzędzia z obszaru przywództwa, na przykład odpowiednie sformułowanie wizji firmy.

Niektórzy przywódcy mają intuicyjne wyczucie, jakich narzędzi użyć w danym momencie. Pozostałym z pewnością pomoże proponowany w artykule model postępowania.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy