Przywódcy mają wiele powodów, aby koncentrować się na wynikach krótkoterminowych. Można wśród nich wymienić na przykład spowolnienie gospodarcze, aktywizm akcjonariuszy i niepokoje polityczne. Mimo to niektórzy prezesi z powodzeniem skupiają się na działaniach długoterminowych i przez wiele lat osiągają świetne wyniki. Nazwiska tych osób ujawnia lista najskuteczniejszych prezesów w 2016 roku.
Nastał trudny czas dla prezesów. Na całym świecie odnotowuje się spowolnienie gospodarcze. Niemal w każdym regionie próby opracowywania planów długofalowych udaremnia niepewna sytuacja polityczna. Udziałowcy aktywiści stali się silnymi (i głośnymi) krytykami przywódców biznesowych, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Zjawiska te pomagają wyjaśnić, dlaczego na szczytach władzy w firmach panuje spory ruch: w 2015 roku rotacja wśród globalnych prezesów osiągnęła rekordowy poziom prawie 17%, a ponad 1⁄5 prezesów, którzy zwolnili zajmowane stanowiska w ciągu kilku ostatnich lat, została zdymisjonowana. Czy można się zatem dziwić, że prezesi wielu przedsiębiorstw koncentrują się na wynikach krótkoterminowych?
Na tym ponurym tle krzepiący widok stanowi grupa przywódców biznesowych osiągających kolejne sukcesy, które pozwalają im trwać na stanowisku i wdrażać długoterminowe strategie. Średnia długość kadencji wśród stu najskuteczniejszych prezesów świata wynosi 17 lat. W tym czasie wygenerowali oni ogólną stopę zwrotu z akcji w wysokości 2091% (z uwzględnieniem efektów zmian kursów walutowych), czyli średnią roczną stopę zwrotu na poziomie 20,2%.
Tegoroczne zestawienie po raz kolejny pokazuje, że osiągającym świetne wyniki prezesem można zostać na wiele sposobów. Trzech menedżerów z samej czołówki rankingu ma całkiem odmienne życiorysy. Lars Rebien Sørensen studiował leśnictwo, zanim ponad 30 lat temu podjął pracę w koncernie farmaceutycznym Novo Nordisk, gdzie pełnił różne funkcje operacyjne, aż w końcu został prezesem. Martin Sorrell zrobił dyplom MBA i przez dekadę pracował w branży reklamowej, następnie wykupił udziały w spółce fasadowej (shell company) (1) i dokonując całej serii śmiałych przejęć, zbudował WPP – obecnie największą na świecie firmę świadczącą usługi marketingowe. Natomiast Pablo Isla studiował prawo i zanim objął funkcję prezesa koncernu Inditex z branży mody, pracował w hiszpańskim ministerstwie skarbu.
Daniel McGinn Starszy redaktor "Harvard Business Review".