X
Następny artykuł dla Ciebie

Jako lider – niezależnie od tego, jak długo pełnisz tę rolę lub jak trudno było ci się wspiąć na ten szczebel hierarchii – jesteś niczym więcej jak pozycją w kosztach ogólnych, jeżeli nie potrafisz wydobyć z pracowników tego, co w nich najlepsze. Niestety, wielu liderów traci z pola widzenia tę ważną kwestię.

Jak wykazały badania mojej koleżanki Eny Inesi, ze względu na posiadaną władzę liderzy mogą przejawiać prawdziwą obsesję na punkcie wyników i kontroli. Z tego powodu czasami traktują swoich ludzi jak środek do osiągnięcia celu. Na podstawie własnych badań ustaliłem, że taka sytuacja wzmaga w pracownikach strach – że nie zrealizują celów liczbowych, że przepadnie im premia, że zawiodą oczekiwania – w wyniku czego wyzbywają się pozytywnych emocji, a ich dążenie do eksperymentowania i uczenia się zostaje stłumione.

Weźmy jako przykład badaną przeze mnie firmę brytyjską, która zajmuje się dostarczaniem żywności. Zaangażowanie jej kierowców, którzy każdego dnia zaopatrują miliony ludzi w mleko i pieczywo, wyraźnie słabło, podczas gdy kierownictwo firmy kładło coraz większy nacisk na mierniki, próbując ograniczyć koszty i skrócić czas dostaw. Każdego tygodnia menedżerowie dokonywali wraz z kierowcami przeglądu wyników i z notesem oraz długopisem w ręku omawiali kolejne pozycje z listy problemów, skarg i błędów. Takie postępowanie nie było w żadnym stopniu inspirujące ani dla jednej, ani dla drugiej strony. Z biegiem czasu kierowcy, z których wielu pracowało w tej firmie od dziesięcioleci, zaczęli czuć urazę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wspieraj pracownika informacją zwrotną »

Szczęśliwe miejsca pracy to też takie, w których można się czegoś o sobie dowiedzieć 

Emma Seppälä , Kim Cameron

Można być szczerym, a jednocześnie dbać o pracownika – nie ma w tym żadnej sprzeczności.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy