X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Myślowe pułapki, które prowadzą do złych decyzji

PREMIUM

(Nr 53-54, lipiec - sierpień 2007)

Howard Raiffa, Ralph L. Keeney, John S. Hammond  · 22 min

Podejmowanie decyzji to najważniejsze zadanie menedżera. Złe decyzje potrafią zniszczyć i firmę, i karierę. Powstaje więc pytanie: skąd się one biorą? W wielu wypadkach przyczyną jest zła metodologia podejmowania decyzji. Jednak czasem błąd tkwi nie w samym procesie, tylko w naszym umyśle.

Choć może się to wydawać dziwne, sposób funkcjonowania ludzkiego umysłu czasem przeszkadza w dokonywaniu racjonalnych wyborów. Z badań naukowych prowadzonych już od 50 lat nad procesem podejmowania decyzji wynika, że w rozpoznaniu szerokiej gamy czynników, które mają wpływ na większość decyzji, pomagają nam procesy zachodzące w naszej podświadomości. Noszą one nazwę procesów heurystycznych i na ogół mamy z nich duży pożytek.

Naukowcy odkryli wiele wad w procesach myślowych, które uczestniczą w podejmowaniu decyzji. Niektóre z nich, jak heurystyczna ostrość widzenia, polegają na zmysłowych złudzeniach. Inne przybierają postać uprzedzeń lub skłonności, a jeszcze inne wydają się irracjonalnymi anomaliami w pracy naszego umysłu. To, co czyni te pułapki tak niebezpiecznymi, to ich niewidzialność. Można powiedzieć, że należą one do infrastruktury procesów myślowych i dlatego nie potrafimy ich rozpoznać nawet wtedy, gdy tkwimy w nich po uszy.

Dla menedżerów, których droga do sukcesu polega na podejmowaniu lub aprobowaniu każdego dnia wielu decyzji, psychologiczne pułapki są wyjątkowo niebezpieczne. W artykule autorzy chcą przyjrzeć się kilku dobrze zbadanym pułapkom psychologicznym, które często szkodzą decyzjom podejmowanym przez ludzi biznesu. Poza omówieniem przyczyn i widocznych cech tych pułapek przedstawiają kilka konkretnych sposobów, dzięki którym menedżerowie mogą uniknąć błędnych decyzji.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Howard Raiffa

Howard Raiffa, prekursor w dziedzinie analizy procesów decyzyjnych i negocjacji, jest emerytowanym wykładowcą ekonomiki zarządzania na Harvard Business School. Obok J.S. Hammonda i R.L. Keeneya jest współautorem książki Smart Choices: A Practical Guide to Making Better Decisions, która ukazała się nakładem Harvard Business School Press w 1998 roku.

Ralph L. Keeney

Ralph L. Keeney jest wykładowcą na Marshall School of Business i na Wydziale Politechnicznym Uniwersytetu Południowej Kalifornii w Los Angeles. Wspólnie z H. Raiffaem i J. S. Hammondem napisali książkę: Smart Choices: A Practical Guide to Making Better Decisions, która ukazała się nakładem wydawnictwa Harvara Business School Press.

John S. Hammond

John S. Hammond jest konsultantem w dziedzinie podejmowania decyzji i byłym wykładowcą na Harvard Business School w Bostonie. Wspólnie z R. L. Keeneyem i H. Raiffaem napisali książkę: Smart Choices: A Practical Guide to Making Better Decisions, która ukazała się nakładem wydawnictwa Harvard Business School Press.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy