X
Następny artykuł dla Ciebie

Twój najlepszy pracownik podejmuje dodatkową pracę poza firmą. Wykonuje ją w swoim wolnym czasie. Czy możesz mu tego zabronić? Jak powinieneś postępować, gdy odkryjesz fuchę?

Fucha kojarzy się w Polsce z czasami PRL‑u. Okazuje się jednak, że jest to zjawisko ponadczasowe i ponadustrojowe. Pracownicy brali, biorą i będą brać fuchy, czyli dodatkowe płatne zajęcia. Nie tylko w Polsce, ale także w krajach rozwiniętego kapitalizmu, takich jak: Stany Zjednoczone, Niemcy czy Francja.

Pracownicy biorą fuchy dla dodatkowych pieniędzy, ale nie tylko. Niektórzy z nich szukają możliwości rozwoju i zdobycia nowych umiejętności. Dla innych dodatkowa praca jest sposobem na oderwanie się od codziennej sztampy i rutyny. Czasem będą korzystać z firmowego sprzętu, a pewne usługi będą być może wykonywać w czasie pracy. Czy należy im tego zabraniać, ganiąc, a nawet zwalniając tych, którzy działają na cudze zlecenie, częściowo na koszt własnej firmy? Swój czas i uwagę, zamiast na fuchy, mogliby przecież przeznaczyć na dodatkowe zajęcia na rzecz swojego pracodawcy, zwłaszcza gdy gonią ich terminy.

A poza tym, biorąc chałtury, mogą pewnego pięknego dnia odejść od nas i zatrudnić się tam, gdzie dotąd tylko dorabiali. Zwłaszcza jeśli są dobrzy w tym, co robią. Co się jednak stanie, gdy zabronimy dorabiać na boku utalentowanym, cennym pracownikom? Ryzykujemy ich frustrację, a nawet utratę. Może więc warto mieć jakąś konsekwentną politykę dotyczącą chałtur, tak by fuchy nie wyrządzały firmie szkody, a może nawet więcej – żeby obrócić je na swoją korzyść. Poniżej przedstawiamy taki właśnie dylemat jednej z polskich firm oraz rady ekspertów, jak sobie z nim poradzić.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Odzyskaj motywację w pracy »

Co robić, kiedy nie masz już serca do swojej pracy? 

Andy Molinsky

Kiedy odczuwasz słabnące zainteresowanie tym, co robisz, najważniejsze jest, aby nie tracić nadziei.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy