X
Następny artykuł dla ciebie

Modele budowania wartości przedsiębiorstwa w ekosystemie biznesowym

PREMIUM

(Nr 67, wrzesień 2008)

Remigiusz Orzechowski PL

Przedsiębiorstwa budują swoją wartość zgodnie z trzema głównymi modelami: łańcucha wartości (value chain), warsztatu wartości (value shop/workshop) oraz sieci wartości (value network).

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Przezroczysta korporacja 

Krzysztof Piątek , Antoni Bielewicz PL

W poszukiwaniu innowacji i przewagi konkurencyjnej korporacje coraz silniej angażują się we współpracę ze swoimi klientami i partnerami biznesowymi. 

Łańcuch wartości

Tradycyjnie analiza wartości dodanej wykorzystuje koncepcję łańcucha wartości Portera i zakłada wyodrębnienie tzw. czynności związanych z wartością (techniczne i ekonomiczne). Firma wytwarza wartość, która mierzona jest ilością pieniędzy, jaką klienci są skłonni zapłacić za jej wyrób lub usługę. Jeżeli wartość ta jest większa od kosztu ponoszonego na jej generowanie, przedsiębiorstwo uważa się za rentowne.

Takie podejście nie obejmuje jednak wielu rodzajów biznesu, chociażby firm usługowych (na przykład banków, ubezpieczeń, budownictwa, usług profesjonalnych), w których trudno zidentyfikować surowce, które mogłyby być przetwarzane na produkt finalny.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy