X
Następny artykuł dla ciebie

Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. Takie spotkania są szczególnie potrzebne, gdy nadchodzi zmiana.

Jolanta Wyszyńska,  Global Sustainability / Compliance VP Compliance Europe & GBS
Jolanta Wyszyńska, Global Sustainability / Compliance VP Compliance Europe & GBS

Mentoring przypomina psychoanalizę. W tej pracy kluczowa jest umiejętność słuchania i zadawania pytań. Kiedy ktoś ma trudne relacje z szefem, nie mogę się w nie angażować. Powinnam natomiast dostrzec jak najwięcej aspektów problemu. Szczerze rozmawiamy na trudne tematy, co pozwala mentorowanej osobie wyciągnąć wnioski” – tłumaczy Alina Pszczółkowska, lekarz i dyrektor w Centrum Badań Klinicznych AstraZeneca w Warszawie. Jest mentorką, ale sama ma również mentora.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »

Siła mentoringu 

Joanna Socha PL

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Firma ułatwia pracownikom kontakt ze starannie dobranymi ekspertami albo skutecznymi przywódcami. Mentoring w AstraZeneca jest sformalizowany. Dzięki temu liderzy nie są obciążeni dużą liczbą próśb o radę. Trafiają do nich z góry przypisane osoby, które dokładnie wiedzą, jakiego wsparcia potrzebują. Mentoring obejmuje kilka krótkich spotkań w ciągu roku. Za relacje jest odpowiedzialny mentorowany, to on przygotowuje materiały i planuje przebieg dyskusji. Dba także o to, żeby „była chemia” między nim a mentorem. Formalna relacja daje gwarancję poufności.

„Mam ograniczony czas na dyskusję, więc starannie się przygotowuję, żeby jak najwięcej skorzystać. Dokonuję podsumowań, a przy okazji dużo dowiaduję się o sobie” – tak Alina Pszczółkowska ocenia sesje, w których jest osobą mentorowaną. Przyznaje, że mentoring pomógł jej spojrzeć na siebie z dystansu, obronić własne pasje oraz potrzeby bez uszczerbku dla celów zawodowych.

Programy dla kobiet

Alina Pszczółkowska,  Global Medicines Development Senior Director Study Management  and Operations
Alina Pszczółkowska, Global Medicines Development Senior Director Study Management and Operations

Raz w roku AstraZeneca organizuje Women Summit Day. Liderki prowadzą wówczas wykłady i dzielą się swoimi doświadczeniami. Przez cały rok wybrane menedżerki uczestniczą w kursach wewnętrznych Women as Leaders. Uczą się od mentorów budować kompetencje przywódcze i sieć relacji zawodowych. Ponadto firma deleguje kobiety na wyższych stanowiskach do udziału w zewnętrznych programach mentoringowych. Jolanta Wyszyńska zakwalifikowała się do programu International Women Forum. Jest to projekt, który wspiera kobiety w rozwoju ich kariery. Program trwa pół roku, obejmuje szkolenia, coaching i mentoring. Umożliwia wyjście poza własny krąg kulturowy, dlatego jest wskazany dla osób, które pełnią funkcje kierownicze w międzynarodowej strukturze.

Jolanta odpowiada za dział compliance na całą Europę. To właśnie dzięki mentorom może przełamywać stereotypy i odnosić sukcesy zawodowe. „Dzięki kilku spotkaniom zaczęłam inaczej postrzegać siebie. Ważne było wyjście poza mój krąg kulturowy. Mentorka obserwowała mnie w gronie kobiet z całego świata i wskazała, czego mi brakuje” – wspomina.

Jej zdaniem, kobiety potrzebują wsparcia w biznesie. Podejście „sięgam wysoko, a potrzebnych rzeczy nauczę się po drodze” jest charakterystyczne dla mężczyzn. Kobiety raczej mają ambicje, by od razu spełnić wszystkie wymagania. A przecież pracownik, który się uczy, jest niezwykle zaangażowany i kreatywny. Praca jest dla niego wyzwaniem, nie ma mowy o nudzie czy wypaleniu. Firma, która wspiera kobiety, zyskuje różnorodny zespół o rozległych kompetencjach.

„Sama zachęciłam kilka kobiet, żeby zrobiły odważne kroki w swojej karierze. Prywatnie pomagam też mieszkankom domu dla samotnych matek. Kiedy wspólnie piszemy CV, sądzą, że nic nie potrafią. Okazuje się, że całkowicie pozbawiono je wiary we własne możliwości. Dlatego wolę swój czas poświęcać osobom, które naprawdę potrzebują uwagi” – wyznaje mentorka.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe komentarze ekspertek »

Przywództwo nie zależy od płci 

Izabela Walczewska-Schneyder PL

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności 

Barbara Wiążewska PL

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca 

Iwona Kozera PL, Agnieszka Maciejewska PL

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą 

Beata Staszków PL

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy 

Małgorzata Lasota PL

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery 

Katarzyna Bołtowicz PL

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services. 

Warto czerpać z doświadczenia innych 

Magda Taczanowska PL

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu 

Magdalena Kaleta-Gałwa PL

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości 

Barbara Stepnowska PL

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie 

Agnieszka Jasikowska PL

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou - przedstawiciela TOUS w Polsce.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy