X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Współpraca biznesu ze światem nauki to duża szansa na kreowanie wartości na rynku. Jednym z projektów realizowanych w ramach tego przedsięwzięcia jest współpraca firmy Accorp z Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego, jednostką naukową Uniwersytetu Warszawskiego wyspecjalizowanej w przetwarzaniu danych o dużym wolumenie.

Partnerem materiału jest InTarget.

Marketing oparty na danych

Firma Accorp działa w branży badań marketingowych od siedmiu lat i dostarcza usługi badawcze z wykorzystaniem nowych technologii. Spółka jest właścicielem Instytutu Badań Pollster oraz jednego z największych paneli internetowych w Polsce – ReaktorOpinii.pl. W portfolio usług analityczno‑badawczych oferuje również pasywny monitoring interakcji internautów z treściami redakcyjnymi oraz reklamami w kanałach online.

Na potrzeby tych usług Accorp współpracuje z wydawcami internetowymi, umieszczając na ich stronach skrypty analityczne, jest również zaufanym tzw. vendorem w ramach IAB Consent Management Platform. Tego rodzaju współpraca sprawia, że każdego miesiąca firma ma w swoim zasięgu ponad połowę polskich internautów. Dysponując własnym Data Management Platform (DMP), spółka ma możliwość łączenia danych pochodzących z ankiet badawczych z danymi na temat kontaktu z konkretnymi treściami oraz reklamami, dzięki czemu klienci mogą m.in. poznać wpływ reklamy na postrzeganie ich marki.

Własne DMP, agregacja danych milionów użytkowników oraz miliardów ich interakcji z reklamami i treściami, umożliwia precyzyjne określenie zainteresowania poszczególnych osób. Na bazie tych informacji Accorp opracował ofertę dostarczania danych o zainteresowaniach internautów dla reklamodawców oraz wydawców w pełni zintegrowaną z ekosystemem programmatic (RTB). Kolejnym etapem była analiza potrzeb rynkowych – głównie agencji i reklamodawców – a jej wynikiem diagnoza, że na rynku brakuje rzetelnych danych demograficznych, zwłaszcza dotyczących płci i wieku internautów, a popyt na tego typu dane jest bardzo duży. Firma zdecydowała się na stworzenie systemu, który dzięki uczeniu maszynowemu będzie w stanie określić płeć i wiek internauty na podstawie analizy treści, których poszukuje w internecie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak uchronić się przed cyberatakami? »

Alternatywa dzięki współpracy 

Konsorcjum RegSOC przygotowuje dla podmiotów publicznych system zwiększający bezpieczeństwo cybernetyczne, który docelowo może być wykorzystywany również przez sektor prywatny.

Współpraca

Systemy uczące się są znane nauce od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, jednak w ostatnich latach, dzięki ciągle rosnącej mocy obliczeniowej urządzeń i rozwojowi oprogramowania, przeżywają rozkwit. W szczególnych przypadkach rozpoznawania płci czy wieku internautów systemy potrzebują dwóch zestawów danych. Po pierwsze, dużej liczby informacji, które umożliwią określenie pożądanych przez nas cech. Accorp dysponował danymi o ruchu internautów na stronach internetowych. Jeżeli kobiety i mężczyźni inaczej konsumują treści internetowe, to wiedza na ten temat powinna umożliwić określenie płci internauty. Po drugie, system korzystający z uczenia maszynowego potrzebuje próbek uczących, czyli nawet niewielkiej bazy danych, w której będą połączone informacje o ruchu w internecie z informacjami o płci i wieku osoby przeglądającej.

Firma Accorp, będąc właścicielem panelu ReaktorOpinii.pl, miała do dyspozycji dane o płci i wieku dziesiątek tysięcy internautów, które bez problemu mogła połączyć z danymi o ich aktywności w internecie. W organizacji brakowało natomiast odpowiedniego know‑how w zakresie tworzenia systemów opartych na uczeniu maszynowym.

Dlatego rozpoczęła poszukiwania partnera, który mógłby wdrożyć taki projekt i jednocześnie umożliwił pozyskanie przez Accorp wiedzy w zakresie tworzenia podobnych systemów.

Dość szybko zdecydowano się na współpracę z Uniwersytetem Warszawskim, w ramach którego działało Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM). Ta jednostka naukowa, odpowiedzialna za przetwarzanie dużych zbiorów danych, mogła się poszczycić wysokiej jakości informacjami pogodowymi (serwis meteo.pl) oraz doświadczeniem w wielu niekomercyjnych projektach badawczych.

Współpraca z jednostką naukową jest na pewno wyzwaniem dla komercyjnych organizacji, jednak takie przedsięwzięcia są ogromną szansą na pozyskanie know‑how i zbudowanie innowacyjnych projektów o dużym potencjale rynkowym.

Obie organizacje powołały wspólny zespół roboczy i menedżerów projektu odpowiedzialnych za opracowanie systemu. Dość szybko pojawiły się wyzwania związane z zupełnie różną kulturą organizacji oraz nowym doświadczeniem dla jednostki naukowej, jakim była realizacja komercyjnego projektu. Pierwszym dużym wyzwaniem były prace prawne nad umowami związanymi z projektem. Partner naukowy musiał właściwie na nowo ustalić proces decyzyjny w swojej organizacji w zakresie projektów komercyjnych. Dostępność pracowników naukowych w biurze była zmniejszona przez liczne konferencje, prowadzone badania i zajęcia dydaktyczne, a także korzystanie z uniwersyteckiego działu prawnego, przez co czas potrzebny na podjęcie decyzji znacząco przekraczał normy, do których przyzwyczajone są firmy komercyjne we współpracy ze sobą. Jednak otwartość na rozmowy i wola współpracy z obu stron pozwoliły na ułożenie procesu na nowo i skrócenie czasu podejmowania decyzji.

Działy prawne firm komercyjnych również muszą wykazać się większa elastycznością niż przy większości projektów. Prawnik Accorp, prosząc Uniwersytet o standardowe dokumenty powołujące organizację, co zazwyczaj oznacza odpis z KRS, uzyskał informację, że może otrzymać dekret cara Aleksandra I z 1816 roku, który jest dokumentem powołującym Uniwersytet Warszawski do życia.

Z punktu widzenia firmy Accorp wspólne spotkania projektowe były znakomitym źródłem pozyskiwania wiedzy przez pracowników. Dzięki rozmowom z analitykami ICM i wspólnym pracom nad projektem pracownicy obu firm mogli uczyć się od siebie. Accorp natomiast pozyskiwał cenną wiedzę w zakresie przetwarzania danych, co pozwoliło mu na stworzenie odrębnego działu uczenia maszynowego w swoich strukturach. Wspólne prace nad projektem trwały 10 miesięcy, co znacząco przekroczyło harmonogram, jednak w przypadku realizacji nowatorskiego projektu nie budzi to zdziwienia.

Po realizacji

W wyniku projektu Accorp nie otrzymał od ICM gotowego systemu uczącego, który był w stanie określać płeć i wiek internautów. Efektem prac była instrukcja, przykłady kodu i szereg analiz, które wskazywały na konkretne metody. Dział IT firmy musiał samodzielnie przygotować systemy i dostosować ich funkcjonowanie do dużych zasobów danych, które były w jego posiadaniu, co było kolejnym dużym wyzwaniem w tym projekcie.

Po zakończeniu prac programistycznych przetestowano skuteczność systemu uczącego w rzeczywistym środowisku. Testy przeprowadzone na panelu badawczym wskazywały na ponad 86‑procentową skuteczność rozpoznawania płci, a wysoką jakość danych potwierdziły również analizy niezależnych firm badawczych. Accorp dopiero niedawno, po gruntownej weryfikacji wdrożonych rozwiązań, wprowadził swój produkt opierający się na danych demograficznych na szeroki rynek kierowania reklam w internecie do konkretnych grup docelowych.

W wyniku współpracy z Uniwersytetem Warszawskim Accorp stworzył produkt InTarget, który umożliwia reklamodawcom wykorzystywanie precyzyjnego docierania do zróżnicowanych grup docelowych, również ze względu na płeć i wiek. Dodatkowo wykorzystano zdobyte w trakcie projektu doświadczenie oraz przekazaną przez ICM wiedzę i stworzono dział uczenia maszynowego, który już samodzielnie prowadzi projekty dla klientów. W ostatnim czasie tworzy system przewidywania sprzedaży w punktach gastronomicznych sieci restauracji czy projekt pozyskiwania subskrybentów płatnych treści w internecie.

Współpraca z jednostką naukową jest na pewno wyzwaniem dla komercyjnych organizacji, które są przyzwyczajone do innego tempa podejmowania decyzji czy dostępności pracowników partnera. Współpraca taka wymaga często większej cierpliwości z obu stron i wypracowania procedur, które umożliwią sprawną realizację projektów. Z drugiej strony takie projekty są ogromną szansą na pozyskanie know‑how i zbudowanie innowacyjnych projektów o dużym potencjale rynkowym.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak połączyć biznes z nauką? »

Kompetencje z certyfikatem 

Jakub Bejnarowicz PL

Co łączy takie firmy, jak m.in. Shell, UBS, Hewlett Packard Enterprise i Heineken? Wszystkie uczestniczą w programach Instytutu CIMA na siedmiu renomowanych polskich uczelniach ekonomicznych. Dzięki tej współpracy studenci zdobywają przydatną na rynku wiedzę, a biznes zyskuje świetnie wykształconych pracowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy