X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Marka przywództwa jako sposób budowania kuźni liderów

PREMIUM

(Nr 68, październik 2008)

Dave Ulrich, Norm Smallwood  · 16 min

Jak to się dzieje, że niektóre firmy rozwijają kolejne pokolenia wybitnych menedżerów? Otóż zamiast pracować nad rozwojem zdolności jednostek, firmy te koncentrują się na budowaniu potencjału przywódczego w ogóle. Autorzy – współzałożyciele RBL Group, firmy świadczącej usługi doradcze z zakresu rozwoju przywództwa – nazywają to „marką przywództwa” (leadership brand).

Firmy o silnej marce przywództwa, doskonaląc swoich liderów, obierają strategię działania „z zewnątrz do środka”. Najpierw opracowują jasną deklarację pożądanego wizerunku wśród klientów, a następnie na tej podstawie określają cechy przywódcze niezbędne, aby go zbudować. Oddział Toyoty, zajmujący się produkcją Lexusa, w myśl sloganu: „Dążenie do doskonałości” wymaga od swoich liderów biegłości w zarządzaniu jakością. Strategia „z zewnątrz do środka” pomaga firmom budować wizerunek dobrze zarządzanych organizacji, których liderzy dotrzymują obietnic składanych klientom, a tym samym zyskują ich niesłabnące zaufanie.

Po zbadaniu 150 firm o dużym potencjale przywódczym autorzy odkryli, że wszystkie przestrzegają pięciu zasad. Po pierwsze, ich menedżerowie muszą opanować podstawy przywództwa, takie jak formułowanie strategii czy rozwój talentów. Po drugie, muszą liczyć się z wysokimi oczekiwaniami, jakie mają wobec organizacji jej zewnętrzni klienci, i starać się im sprostać. Po trzecie, do oceny liderów firmy włączają klientów. Po czwarte, muszą inwestować w programy rozwoju przywództwa, w które klienci będą bezpośrednio zaangażowani, a które pomogą menedżerom rozwinąć niezbędne umiejętności. I wreszcie po piąte, firmy powinny obserwować, jak postępuje budowanie „długiej ławki” rezerwowych menedżerów. Skutkiem tych działań jest trwałe zarządzanie, którego nie osłabią nawet zmiany personalne na wysokich stanowiskach.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Dave Ulrich

Wspólnik i współzałożyciel RBL Group. Profesorem zarządzania w Ross School of Business przy Uniwersytecie Michigan. Autor ponad 200 artykułów i 25 książek.

Norm Smallwood

Norm Smallwood jest wspólnikiem i współzałożycielem RBL Group, firmy z Provo, w stanie Utah, świadczącej usługi doradcze w zakresie rozwoju przywództwa i kształcenia kadr. Wspólnie z Davem Ulrichem napisał książkę Leadership Brand: Developing Customer-Focused Leaders to Drive Performance and Build Lasting Value (Harvard Business School Press, 2007) i Why the Bottom Line Isn’t! How to Build Value Through People and Organization (Wiley, 2003).

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy