X
Następny artykuł dla ciebie

Chociaż firmy coraz chętniej sięgają po wielkie zbiory danych jako podstawę do podejmowania decyzji, często zakładają, że pojedyncze osoby tego nie robią, ponieważ nie ufają algorytmom i wolą, aby rady generowane przez maszyny były weryfikowane przez ludzi. Dlatego na przykład aplikacje wirtualnych asystentów Siri i Alexa zostały mocno uczłowieczone. Nowe badania kwestionują jednak powszechnie panującą opinię, że nie ufamy algorytmom, i dowodzą, że jest ona najczęściej błędna.

W serii sześciu internetowych badań 1260 uczestników spytano o przewidywania z różnych dziedzin, od pozycji piosenki w rankingu przebojów po wzajemne dopasowanie użytkowników internetowych serwisów randkowych. Następnie badani otrzymali rady opisane jako pochodzące od człowieka lub od algorytmu i mogli zweryfikować swoje przewidywania. Okazało się, że chętniej kierowali się radami, kiedy wierzyli, że pochodziły od algorytmu.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Wyniki kolejnych badań

W kolejnym badaniu, w którym specjaliści do spraw bezpieczeństwa narodowego oraz laicy snuli przewidywania na temat trendów geopolitycznych i biznesowych, wzorzec ten powtórzył się wyłącznie wśród laików. Eksperci zlekceważyli rady niezależnie od ich deklarowanego pochodzenia, a późniejsza analiza wykazała, że w efekcie ich przewidywania były mniej trafne. Ostatnie badanie dowiodło, że kiedy ludzie musieli wybrać między osądem innej osoby i algorytmu, preferowali algorytm. Jeśli natomiast dokonywali wyboru między własną opinią i podpowiedzią algorytmu, zaufanie do maszynowej inteligencji spadało.

„Nasze badania wskazują, że ludzie często chętnie akceptują rady algorytmów, a czasami wierzą im nawet bardziej niż innym osobom – piszą badacze. – Być może nie trzeba inwestować w podkreślanie ludzkiego czynnika procesów… Być może rację mają firmy, które nie ukrywają, że kierują się głównie algorytmami, takie jak Netflix i spersonalizowane radio internetowe Pandora”. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Opieraj się na danych, nie na intuicji »

Zależy ci na mniej stronniczych decyzjach? Korzystaj z algorytmów 

Alex P. Miller

Sztuczna inteligencja to w ostatnim czasie jeden z bardziej chodliwych tematów. Na naszych oczach rozgrywa się jednak kolejna rewolucja – choć nie tak głośna. Dotyczy ona wzrostu automatyzacji tradycyjnych procesów decyzyjnych w organizacjach.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy