X
Następny artykuł dla ciebie

W 2009 roku kurs akcji Citibanku spadł poniżej dolara, a przychody banku HSBC były ponad trzy razy niższe niż w roku 2007. Tymczasem bank Standard Chartered siódmy rok z rzędu ogłosił wzrost zysków i przychodów – i to bez żadnej pomocy w postaci ratunkowych funduszy rządowych. Chociaż branża finansowa jako całość przeżywała kryzys wiarygodności, Standard Chartered cieszył się coraz lepszą opinią wśród najważniejszych klientów oraz organów nadzorczych i zwiększył łączną wartość udzielanych kredytów o 13%, wartość pożyczek hipotecznych – o 21%, a pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw – o 14%.

Co tłumaczy dobre wyniki banku w tak trudnych czasach? Jednym z możliwych wyjaśnień jest fakt, że przed kryzysem Standard Chartered opracował wyróżniający się model biznesowy, a wszyscy pracownicy lojalnie go realizowali. „Mieliśmy bardzo wyraźną strategię i trzymaliśmy się jej. Wszyscy to rozumieli i byli bardzo, bardzo skupieni” – mówi prezes banku Peter Sands.

Poza tym w Standard Chartered istniała kultura, która pomogła bankowi spokojnie przetrwać okres recesji. Jak mówi Sands, pracownicy zdawali sobie sprawę, że w takich okolicznościach „nie można myśleć o konkretnej jednostce biznesowej czy o swojej części firmy. Trzeba robić to, co jest korzystne dla banku i co jest dobre dla klienta”. Nie była to typowa postawa w branży. Częściej słyszało się o ludziach chroniących własne obszary działalności, o niepowodzeniach przedsięwzięć zespołowych i o wewnętrznych konfliktach. „Tak właśnie zachowuje się większość organizacji w warunkach bardzo silnego stresu i przeciążania informacyjnego” – podsumowuje Sands.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy