X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Niegdyś początek udanej kariery wielu ludzi stanowiło nabycie fachowej wiedzy w dziedzinach związanych z technologią, funkcjami biznesowymi lub usługami specjalistycznymi. Skoro dobrze wykonywałeś swoją pracę, oznaczało to, że znasz właściwe odpowiedzi. Jeśli potrafiłeś w ten sposób dowieść swojej wartości, wspinałeś się po szczeblach hierarchii służbowej i z biegiem czasu zaczynałeś być odpowiedzialny za zarządzanie ludźmi – musiałeś dopilnować, aby twoi podwładni znali te same odpowiedzi. Jako menedżer wiedziałeś, co należy zrobić; uczyłeś innych, jak to robić; i oceniałeś ich dokonania. Taki styl zarządzania nosi nazwę nakazowo‑kontrolnego. Twoim celem było ukierunkowywanie i rozwijanie ludzi, którzy rozumieli, jak funkcjonuje firma, i byli w stanie powielać jej wcześniejsze sukcesy.

Dziś już tak nie jest. Normą stały się gwałtowne, nieustające, przełomowe zmiany, a to, co zdawało egzamin w przeszłości, nie jest już zapowiedzią przyszłych sukcesów. Menedżerowie XXI wieku po prostu nie znają (i nie mogą znać!) wszystkich właściwych odpowiedzi. Aby stawić czoła tej nowej rzeczywistości, firmy odchodzą od tradycyjnych praktyk nakazowo‑kontrolnych na rzecz całkowicie odmiennego podejścia: modelu, w którym menedżerowie nie przekazują instrukcji, tylko oferują wsparcie i wskazówki, a pracownicy uczą się adaptowania do stale zmieniającego się otoczenia biznesowego przy użyciu sposobów, które wyzwalają w nich nową energię, innowacyjność i zaangażowanie. Mówiąc w skrócie, menedżerowie muszą stać się coachami.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak stosować coaching w praktyce? »

4 powody, dla których menedżerowie powinni stosować coaching 

James Hunt , Joseph Weintraub

Pomaganie innym w odniesieniu sukcesu jest jednym z kluczowych zadań menedżera.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Annie Scoular

Współzałożycielka firmy Meyler Campbell, która szkoli menedżerów wyższego szczebla w zakresie coachingu. Jest również pracownikiem naukowym w Said Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim i autorką The Financial Times Guide to Business Coaching.

Herminia Ibarra

Profesor badająca zachowania organizacyjne w instytucie INSEAD w Fontainebleau we Francji oraz autorka Working Identity: Unconventional Strategies for Reinventing Your Career (Harvard Business School Press, 2003).

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy