X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Świadomie kreowana kultura organizacyjna staje się potężnym sprzymierzeńcem dla współczesnego lidera. Niestety, jeżeli zostanie zaniedbana, może doprowadzić do rozkładu wspólnoty, jaką jest firma.

O tym, jak wywierać na nią pozytywny wpływ, mówi John van Etten, ekspert ds. rozwoju kultury organizacyjnej. Rozmawia Filip Szumowski.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na kulturę organizacyjną jest przywództwo. Na czym polega szczególna rola lidera?

Wyniki badań przeprowadzonych przez Human Synergistics International ujawniają interesującą relację pomiędzy konkretnymi modelami zachowań pracowników a wydajnością firmy. Okazało się, że te same czynniki, które wpływają korzystnie na wyniki poszczególnych osób – na przykład: planowanie, kreatywność, uwzględnianie innych rozwiązań przy podejmowaniu decyzji – mają również wpływ na osiągnięcia całego przedsiębiorstwa. Ogół zachowań pracowników nazywamy kulturą organizacyjną.

Szefowie przedsiębiorstw mają szczególnie duży wpływ na kulturę organizacyjną – niezależnie od tego, czy jest korzystny (wspierają działania pracowników) czy też niekorzystny (ograniczają ich efektywność). Na podstawie naszych badań możemy stwierdzić, że liderzy oddziałują na organizację w trzech obszarach. Pierwszy wynika ze strategii przywódczych, technik, jakie menedżer stosuje wobec podwładnych, by ich motywować lub przekazywać informacje zwrotne. Drugi obszar nazywamy tworzeniem klimatu organizacji – lider wskazuje, jak ma być zbudowana struktura firmy pod względem celów, reguł, podziału władzy czy kanałów komunikacji wewnętrznej. Ostatni odzwierciedla zachowania przywódcy w stosunku do pracowników – podwładni często naśladują sposób bycia szefa, co sprawia, że staje się on normą.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy