X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Większość ludzi wierzy, że twórczy geniusz to wrodzona cecha charakteru zarezerwowana dla grupki utalentowanych. Tharp – mająca na swoim koncie liczne nagrody choreografka, która zrewolucjonizowała taniec współczesny – zdecydowanie odrzuca ten pogląd. Mówi: „Każdy może być twórczy, ale należy się do tego przygotować w metodyczny sposób”.

Tharp prowadziła własny zespół taneczny, tworzyła spektakle na Broadwayu i produkcje telewizyjne. Jest autorką choreografii do filmów (w tym Hair i Amadeusz) i dla wiodących zespołów baletowych na całym świecie. W rozmowie ze starszą redaktor Dianą Coutu Tharp dzieli się swoimi przemyśleniami o tym, co jest konieczne do osiągnięcia twórczego przełomu: realistyczne, praktyczne nastawienie, dyscyplina i bezwzględność w pracy. Początkującym twórcom, którzy martwią się, że czegoś im brakuje, radzi rzeczowo:
”Pracuj nad sobą. Złość się, wpadnij w gniew – zrób cokolwiek, żeby ruszyć z miejsca i przestań marnować czas. Kreatywność jest wynikiem nawyku, ciężkiej pracy i ciągłego gonienia za nowymi wyzwaniami. Nie koncentruj się ani na tym, by być oryginalnym, ani na
ponoszonych porażkach. Kto nie ponosi klęsk, ten stoi w miejscu”.

W typowy dla siebie, oszczędny sposób Tharp opowiada też o bezkompromisowym zaangażowaniu w pracę i cenie, jaką za nie płaci – rezygnacji z urlopu i osobistych związków, a także o konieczności podejmowania bolesnych wyborów, na przykład zwalnianiu niezwykłych ludzi. „To straszna analogia, ale kiedy mowa o pracy, idziesz na wojnę, którą trzeba wygrać”, mówi. „A na wojnie giną ludzie”.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy