X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Kosmiczne wyzwania w dziedzinie zarządzania

PREMIUM

(Nr 75, maj 2009)

Gary Hamel  · 14 min

W maju 2008 roku grupa naukowców zajmujących się zarządzaniem oraz menedżerów zebrała się, aby opracować program rozwoju zarządzania na następne 100 lat. W skład „brygady renegatów” pod wodzą Gary’ego Hamela weszli akademicy – C.K. Prahalad, Peter Senge i Jeffrey Pfeffer - teoretycy, jak James Surowiecki, oraz postępowi prezesi, m.in. John Mackey z Whole Foods, Terri Kelly z W.L. Gore i Tim Brown z IDEO. Połączyło ich wspólne przekonanie, że zarządzanie jest ważne, oraz poczucie, że należy je pilnie zrewolucjonizować pod kątem potrzeb nowej ery.

Pierwsze zadanie grupy polegało na opracowaniu listy wyzwań, które ukierunkują energię innowatorów zarządzania na całym świecie. Tak stworzono wykaz ambitnych celów – menedżerowie powinni dążyć do ich realizacji, aby w ten sposób doprowadzić do powstania modelu Zarządzanie 2.0.

Listę otwiera apel, aby odpowiedzialność menedżerów nie kończyła się na tworzeniu wartości dla udziałowców. Będzie to wymagało zarówno rekonstrukcji filozoficznych podstaw zarządzania, aby praca służyła wyższym celom, jak i całkowitego wprowadzenia do organizacji ideałów wspólnoty oraz obywatelstwa. Kilka wyzwań koncentruje się na usuwaniu toksycznych efektów hierarchii. Inne z kolei odnoszą się do skuteczniejszych sposobów pobudzania ludzkiej kreatywności i wykorzystywania pasji pracowników. Jeszcze inne dotyczą pokonywania ograniczeń tradycyjnych modeli teorii zarządzania.

Nie wszystkie wyzwania są nowe, ale wiele z nich dotyka zagadnień występujących powszechnie w dużych organizacjach. Zebranie ich razem ma zainspirować do szukania nowych rozwiązań starych problemów przez nadanie każdej firmie ludzkiego charakteru, jaki mają zatrudnieni w niej pracownicy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy