X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Bezpośrednie kontakty pomiędzy członkami władz rywalizujących ze sobą firm są od dawna zabronione, gdyż mogą szkodzić walce konkurencyjnej i zapewniać nieuczciwą przewagę. Jednak z nowego badania wynika, że tego rodzaju relacje, choć o mniej oficjalnym charakterze, nadal istnieją i mają istotny wpływ na losy firm.

Badacze poprosili o wypełnienie ankiet członków rad nadzorczych 509 średnich i dużych firm amerykańskich w latach 2007–2013, a następnie przeprowadzili wywiady z ponad 20 z nich. Ponadto zgromadzili dane demograficzne i dane na temat członkostwa w radach odnoszące się do respondentów tych ankiet, przechowywane w ogólnie dostępnych bazach danych, a następnie poddali analizie zyski finansowe ich firm. Okazało się, że rady mają w swoich szeregach średnio ponad 2 członków, którzy znają się z prezesem konkurencyjnej firmy, i że dzieje się tak dlatego, że firmy rekrutacyjne poszukują kandydatów na członków rad wśród prezesów konkurencyjnych organizacji. Ankiety świadczą o tym, że takie relacje pomagają firmom zapanować nad niepewnością w sferze konkurencji, dostarczając im poufnych informacji, i ułatwiają współpracę pomiędzy firmami – aktywną (na przykład przez niejawne współdziałanie w obszarze cen lub koordynowanie reakcji na działania wspólnych rywali) lub pasywną (przez unikanie działań, które mogłyby zaszkodzić drugiej firmie). A dane finansowe rzeczywiście wskazują na to, że pogłębieniu jednej relacji na poziomie rady towarzyszy średni roczny wzrost wskaźnika zwrotu z aktywów (ROA) o 1,6%, czyli o 134 miliony dolarów. „Pokazując, jak organizacje obchodzą regulacje przez kontaktowanie członków rady z przyjaciółmi prezesów konkurencyjnych firm, nasze badanie odsłania szeroko wykorzystywany rodzaj relacji na szczeblu rady, który wymaga uwagi urzędu antymonopolowego” – piszą naukowcy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Usatysfakcjonowani klienci są nie do przecenienia »

Kluczowy sposób zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej 

Michał Dubno PL

Zarządzanie satysfakcją klientów jest procesem złożonym, ale warto to robić. Dlaczego?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy