X
Następny artykuł dla Ciebie

Weźmy dwóch ludzi zajmujących się utrzymaniem terenów zielonych. Jeden z nich pracuje w specjalistycznej firmie; drugi zaś dba o tereny zielone wokół siedziby swojego pracodawcy, dużego międzynarodowego przedsiębiorstwa. Obaj wykonują te same zadania, ale pierwszy z nich realizuje pracę stanowiącą podstawę działalności jego organizacji, natomiast drugi zajmuje się działalnością poboczną.

Nowe badanie wprowadza skalę „od stanowiska kluczowego do stanowiska pomocniczego”, będącą narzędziem, które pomaga pracownikom ustalić, czy są podporą firmy – a więc czy zajmują kluczowe stanowisko (definiowane przez badaczy jako mające istotne znaczenie dla całej firmy, niedające się zastąpić i wymagające niezwłocznej obsady). Następnie analizuje, w jaki sposób pozycja pracownika na tej skali wpływa na jego zaangażowanie w pracę, satysfakcję czerpaną z wykonywanych obowiązków, bezpieczeństwo zatrudnienia i wypalenie. Pracownicy mogą intuicyjnie wyczuwać, że lepiej jest bezpośrednio uczestniczyć w tworzeniu podstawowego produktu lub usługi firmy, niż pełnić rolę pomocniczą.

Wspomniane badanie stanowi próbę ustalenia i zmierzenia, co to w rzeczywistości oznacza, a także odkrycia korzyści płynących z wykonywania pracy bliskiej istocie działalności firmy. Pracownicy pomocniczy (noncore workers) są szczególnie podatni na przypływy złego samopoczucia, twierdzą badacze. Menedżerowie powinni dostrzegać to zjawisko i podejmować kroki, dzięki którym tacy pracownicy czuliby się bardziej zadowoleni i szczęśliwi w pracy. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowe pokolenie liderów »

Jak – i dlaczego – być liderem? 

Umair Haque

Co różni liderów od tych, którzy jedynie pretendują do tej funkcji?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy