X
Następny artykuł dla Ciebie

Aby sprostać wymaganiom współczesności, nie możemy jak wielki filozof Kartezjusz zamknąć naszego życia „w jaskini snów” i działać w samotności. Powinniśmy budować archipelagi relacji, które zyskują na znaczeniu w zdominowanym przez technologie biznesie.

W XXI wieku coraz częściej mówimy o kapitalizmie społecznym, który premiuje odpowiedzialność firm i ich liderów za środowisko i społeczeństwo. Chodzi o to, by sukcesy organizacji szły w parze z działaniami na rzecz innych. Służebne i współpracujące przywództwo wymaga od liderów większej uważności, co jest dużą szansą dla kobiet, którym przypisuje się wrażliwość, empatię, umiejętność budowania relacji. Te przymioty dają im niebywałą przewagę w obecnym ładzie i sprzyjają dokonywaniu zmian oraz zwiększaniu wpływów w przedsiębiorstwach.

Wsparcie to podstawa

Autentyczne liderki łączą się w sieci i pracują w różnorodnych zespołach. Wspólne działanie i podejmowanie nowych wyzwań stanowi o ich sile. Nikt jednak nie jest idealny, dlatego każdy musi swoją autentyczność pielęgnować. W obecnych czasach wiele uwagi poświęca się kobiecemu stylowi zarządzania. Zarówno świat akademicki, jak i biznesu bada różnice między przywództwem kobiet i mężczyzn. Szukając przyczyn małego udziału kobiet na najwyższych stanowiskach w firmach, obie strony wskazują na stereotypy i uwarunkowania kulturowe.

Aby osiągnąć sukces, kobiety potrzebują wielostronnego wsparcia. Liderki uczestniczące w programach MBA, pytane o to, co pomaga im realizować się zawodowo, w większości odpowiadają, że jest to wsparcie partnera czy mamy. Niektóre z nich czerpią wzorce od innych uznanych liderek. Rzadziej wskazują na wspierającą funkcję systemu edukacji czy biznesu. Tymczasem w pokonywaniu trudności pomagają też niezależność, podążanie za swoimi marzeniami i odwaga w podejmowaniu nowych wyzwań. W związku z tym coraz więcej kobiet wspiera własną karierę i decyduje się na studia MBA, by doskonalić i uzupełniać kompetencje niezbędne liderom zmian.

Zaangażowane działanie

Przywództwo w działaniu staje się atrybutem autentycznego lidera XXI wieku. Choć dzisiaj każdy chce wiedzieć, jak będzie wyglądać przyszłość, niewielu jest w stanie to przewidzieć. Dlatego, zamiast rozmyślać, trzeba działać: wyznaczać trendy, zmieniać otoczenie, wprowadzać innowacje społeczne. Wszystko po to, by mieć autentyczny wpływ na zmianę. Przykładem takiego podejścia jest Innovation Squad, który powstał w Gdańsku. Ten swoisty archipelag relacji zbudowałam wspólnie z innymi liderami: Anną Grosiak z firmy Siemens, Ewą Sowińską z ESO Audit, Alainem Heureuxem z The Egg Brussels, Janakim Weidenem z Saint Gobain Paris i prof. Leifem Edvinssonem z The New Club of Paris w Brukseli. Misją naszej inicjatywy jest łączenie kapitału intelektualnego wielu osób, które w centrum swoich działań stawiają dobro człowieka i jego rozwój.

Pracujemy wspólnie w gronie ludzi biznesu oraz przedstawicieli trzeciego sektora z Polski i zagranicy. W wyniku naszych rozmów przy Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej uruchomiliśmy Innovation Hub for Humanities. To platforma, która w zmiany na rzecz społeczeństwa angażuje ludzi z różnych sektorów i środowisk. Ich nośnikiem są projekty studentów MBA na rzecz zdrowia, edukacji, środowiska i różnorodności. Za tę inicjatywę w dużym stopniu odpowiadają kobiety wspierane przez dziekan wydziału, prof. Julitę Wasilczuk, studentki oraz absolwentki MBA. Razem możemy więcej.

Katalog kompetencji opracowany przez Światowe Forum Ekonomiczne pokazuje, że należy powrócić do budowania zespołów oraz współpracy, która stymuluje kreatywność i pobudza ciekawość. Teraz, żeby iść dalej, kobiety muszą przeskakiwać fosę, przekraczać granice, wychodzić ze strefy komfortu. Muszą pozostać w grze, a do tego potrzebują nieustannego rozwoju. Pomaga w tym wymiana doświadczeń, wiedzy, uczenie się od różnych osób. Współczesne przywództwo to właśnie otwartość na innych. Popularyzacja świadomego społecznie kapitalizmu daje kobietom szansę na wyjście z „jaskini snów” i prężny rozwój kariery.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Z odwagą i autentycznością na szczyt 

Joanna Koprowska PL

Wiele udało się już osiągnąć w promowaniu kobiet w biznesie. Stereotypy są jednak nadal żywe, a burzenie szklanego sufitu i szklanych ścian trwa.

Empatia jest siłą 

Edyta Wojtkiewicz PL

Kiedyś w pracy liczyła się siła mięśni, dzisiaj liczy się umysł i coraz częściej serce, będące symbolicznymi wrotami do naszych emocji. A w przyszłości zdominowanej przez technologie to one będą kluczowe w zarządzaniu ludźmi.

Współpraca to sposób na zaangażowanie 

Katarzyna Sokalska PL

Zazwyczaj funkcję dyrektora finansowego kojarzy się z nakazami i silnymi mechanizmami kontrolującymi. Osoby na tym stanowisku postrzega się jako niedostępne, skoncentrowane na liczbach i tabelach. To jednak nie ja.

Autentyczna przewaga różnorodnych firm 

Iwona Golonko PL

Rozpowszechnianie kłamstw i powielanie niepotwierdzonych informacji nigdy wcześniej nie było tak proste jak teraz. Dlatego coraz większą wartość mają dla nas ludzie, którym możemy ufać.

Rozbudzony potencjał kobiet 

Aneta Podyma-Milczarek PL

Dziś obserwujemy gotowość i otwartość części firm na wykorzystanie potencjału kobiet, jednak nadal wiele organizacji nie wyznacza sobie różnorodności za cel.

Moc kobiet 

Agnieszka Servaas PL

Kobiety zawsze były silne. Obecnie są tej siły świadome. Dzięki temu ich prawdziwy potencjał może znaleźć odzwierciedlenie w każdej dziedzinie życia, także w biznesie i przywództwie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy