X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jakub Rosiecki: narzędzia do monitorowania łańcucha dostaw to konieczność

PREMIUM

(Nr 147, maj 2015)

Jakub Rosiecki  · 3 min

Niezależnie od decyzji w sprawie przeniesienia produkcji z Dalekiego Wschodu do Polski firma NextGen powinna zainwestować w narzędzia do monitorowania łańcucha dostaw. Pozwolą one na zapewnienie większej przejrzystości procesu oraz zmniejszenie ryzyka związanego z brakiem dostępności towarów.

Przykład NextGen nie jest odosobniony, gdyż dostawy z Azji stanowią poważne wyzwanie dla działów logistyki wielu polskich firm. Głównymi powodami są wysokie koszty transportu kontenerów oraz znaczny poziom skomplikowania łańcucha dostaw, utrudniający zarządzanie i kontrolę. Co istotne, z uwagi na ogromną liczbę firm korzystających z azjatyckich fabryk składanie w nich zamówień musi odbywać się nierzadko z co najmniej półrocznym wyprzedzeniem. Dodatkowo niskie koszty produkcji często wiążą się z nieetycznymi praktykami. Należą do nich: zatrudnianie nieletnich, szkody dla środowiska czy niebezpieczne warunki pracy. Długi czas realizacji zamówień – uwzględniający czas transportu sięgający nawet ośmiu tygodni – oraz minima logistyczne w postaci jednostek kontenerowych powodują, że jest konieczne utrzymywanie wysokich zapasów w całym łańcuchu. Wymaga to zaangażowania znacznego kapitału w zapasy. Największą bolączką jest jednak brak elastyczności. Rynek, szczególnie w branży elektronicznej, zmienia się bardzo dynamicznie, a dostawy z Azji mogą zostać dostarczone w czasie od dwóch do sześciu miesięcy.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Sprawny łańcuch dostaw czy produkcja na miejscu 

Michał Mazur PL

Producent urządzeń mobilnych staje przed wyborem – usprawnić łańcuch dostaw sięgający Dalekiego Wschodu oraz zwiększyć jego transparentność czy przenieść produkcję do Polski. Każda opcja ma swoje atuty, ale też wiąże się z pewnym ryzykiem.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy