X
Następny artykuł dla ciebie

Jak zbudować sieć prywatnych kontaktów

PREMIUM

(Nr 49, marzec 2007)

Shannon Dunlap, Brian Uzzi

Wiele rewolucyjnych idei popadło w zapomnienie, ponieważ ich autorzy nie dotarli do właściwych ludzi. Kiełkującej idei można nadać odpowiedni rozgłos jedynie dzięki dynamicznej, osobistej sieci kontaktów, która zapewnia wymianę prywatnych informacji, dostęp do różnorodnych zasobów umiejętności ludzkich oraz władzę w postaci wpływów. Menedżerowie z reguły są świadomi tego, że wyłapywanie najlepszych pomysłów jest ich obowiązkiem, a równocześnie chcą, by ich własne, najlepsze pomysły były powszechnie znane.

Brian Uzzi i Shannon Dunlap wyjaśniają, że sieci kontaktów osobistych muszą być rozsądnie budowane poprzez uczestnictwo w działaniach, w których gra toczy się o wysoką stawkę – o nawiązanie kontaktów z różnymi grupami ludzi.

Większość sieci kontaktów osobistych składa się w dużym stopniu z tak zwanych klastrów, czyli grup przyjaciół. Taka struktura oznacza, że nasi przyjaciele najczęściej znają się nawzajem. Poza tym, w przypadku gdy osobiście poznaliśmy naszych przyjaciół, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich doświadczenie i światopogląd są zbliżone do naszych. A ponieważ pomysły powstałe w ramach tego typu sieci krążą pomiędzy ludźmi o podobnych poglądach, dobry pomysł może zostać niezauważony i umrzeć śmiercią naturalną, jeśli w danej grupie nikt nie posiada umiejętności, które pozwoliłyby wcielić go w życie. A co się dzieje, gdy członek danego klastra zna kogoś, kto należy do całkiem innego kręgu znajomych? Taki kontakt – nawiązany za pośrednictwem osoby będącej nośnikiem informacji – może sprawić, że pomysł trafi na środowisko innych osób, które dostrzegą możliwości jego wykorzystania. W tym przypadku decydującym czynnikiem jest różnorodność posiadanych kontaktów.

Autorzy artykułu podpowiedzą ci, jak określić typ twojej własnej, obecnej sieci kontaktów, pomogą zidentyfikować superłączników, uzmysłowią, jakim jesteś pośrednikiem informacji dla innych, a na koniec wyjaśnią, jak wzmocnić swoje kontakty z innymi.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Shannon Dunlap

Była odpowiedzialna za programy realizowane przez Ośrodek Promocji Przedsiębiorczości wśród Kobiet, utworzony przez Kellogg School of Management.

Brian Uzzi

Brian Uzzi jest profesorem Kellogg School of Management, uczelni, która wchodzi w skład Northwestern University w Evanston, w stanie Illinois. Prowadzi wykłady z zakresu przywództwa, funkcjonowania organizacji i socjologii.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy