X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak zabezpieczać się przed ryzykiem strategicznym

PREMIUM

(Nr 166-167, grudzień 2016 - styczeń 2017)

Ashish Iyer, George Stalk Jr.  · 11 min

Chcąc sprostać rosnącej niepewności oraz chwiejności rynków, większość firm stara się poprawić trafność swoich prognoz i zwiększyć elastyczność. Wprawdzie obie wymienione taktyki są godne uwagi, ale mają pewne ograniczenia. W dobie szybkich zmian prognozy dezaktualizują się niemal w momencie ich opublikowania. I choć szybkie reagowanie na nagłe zwroty sytuacji rynkowej ma ogromne znaczenie, to osiągnięcie „idealnej” elastyczności i zwinności jest kosztowne – jeśli w ogóle możliwe.

Wyjściem uzupełniającym – i w niektórych przypadkach o wiele skuteczniejszym – są dla uznanych firm tak zwane opcje strategiczne, które zabezpieczają przedsiębiorstwa przed niepewnością. Tak jak opcje finansowe mogą ochronić inwestorów przed ryzykiem i pomóc im czerpać zyski z fluktuacji cen na rynkach kapitałowych oraz towarowych, opcje strategiczne mogą ochronić organizacje i umożliwić im rozwinięcie skrzydeł w konfrontacji z nieoczekiwanymi zdarzeniami: zaskakującymi posunięciami konkurentów, przełomami technologicznymi, wzrostem znaczenia nowych rynków, nagłymi wahaniami popytu i innymi niespodziankami. Korzystając z opcji strategicznych, przedsiębiorstwa mogą zbadać grunt, zachować kapitał oraz odłożyć ostateczne decyzje do czasu, aż „herbaciane fusy ułożą się w wyraźniejszy wzór”.

Niektóre opcje strategiczne (takie jak na przykład zakup praw do wydobycia surowców, zarezerwowanie terminu dostawy nowego śmigłowca) stosuje się od dawna, i to dość często. Inne są jednak o wiele słabiej znane lub niedostatecznie wykorzystane. Mamy na myśli trzy rodzaje opcji strategicznych, na których skupimy się w tym artykule. Są to: tymczasowe struktury, eksperymentalne przejęcia i prowizoryczne fabryki.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy