X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak wdrożyć nową strategię

PREMIUM

(Nr 110, kwiecień 2012)

David P. Norton, Robert S. Kaplan  · 17 min

Przez większą część historii nowoczesnej gospodarki firmy próbowały uwolnić wartość, dostosowując swoje struktury do strategii. Oto przykłady: centralizacja pod kątem pionów funkcyjnych; decentralizacja pod kątem produktów lub regionów geograficznych; struktury macierzowe próbujące połączyć ze sobą poprzednie dwa podejścia; organizacje wirtualne; organizacje sieciowe; organizacje nawiązujące strukturą do tkaniny velcro.

Żadne z tych podejść nie jest jednak pozbawione wad. Kołowrót reorganizacyjny pochłania ogromne środki finansowe, a nowe struktury często stwarzają problemy równie dokuczliwe jak te, które same starają się rozwiązać. Pracownicy przyzwyczają się do nowych struktur powoli, one same tworzą systemy dziedziczne, których trudno się pozbyć, a w trakcie tego procesu firma traci pokaźne zasoby utajonej wiedzy. Zważywszy na koszty i trudności związane ze znalezieniem strukturalnych sposobów na uwolnienie wartości, godzi się zapytać: Czy zmiana struktury organizacyjnej jest właściwą metodą osiągnięcia tego celu?

R. Kaplan i D. Norton twierdzą, że odpowiedź na to pytanie jest z reguły negatywna. O wiele mniej destrukcyjne jest podejście polegające na tym, ze wpierw firma wybiera strukturę organizacyjną, która nie rodzi większych wewnętrznych konfliktów, a następnie projektuje dostosowany do własnych potrzeb system zarządzania strategicznego, by zestroić tę strukturę ze strategią.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

David P. Norton

David P. Norton jest założycielem i dyrektorem Palladium Group z siedzibą w Lincoln w stanie Massachusetts. W ramach firmy jest prezesem jednostki Balanced Scorecard Collaborative. Jest też autorem książki The Strategy-Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment (Harvard Business School Press, 2000). Koncepcja map strategii została po raz pierwszy zaprezentowana w wydaniach The Balanced Scorecard Report, biuletynu publikowanego wspólnie przez Balanced Scorecard Collaborative i Harvard Business School Publishing. Nakładem Harvard Business School Press ukazały się The Execution Premium: Linking Strategy to Operations for Competitive Advantage i Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, które ukazały się nakładem Harvard Business School Press.

Robert S. Kaplan

Robert S. Kaplan jest prezesem i przewodniczącym rady nadzorczej Harvard Management Company zarządzanie w Harvard Business School w Bostonie. Jest również współzałożycielem firmy Balanced Scorecard Collaborative i byłym wiceprezesem Goldman Sachs Group. Wspólne publikacje Roberta. S. Kaplana i Davida Nortona na temat strategicznej karty wyników obejmują 6 artykułów zamieszczonych na łamach HBR i 4 książki, w tym The Execution Premium: Linking Strategy to Operations for Competitive Advantage.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy