X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak sobie radzić z bezczynnym czekaniem

(Nr 195, maj 2019)

1 min

Ludzie czynni zawodowo w większości narzekają na to, że są bardzo zajęci. Przeprowadzone niedawno badanie, obejmujące przedstawicieli wielu różnych zawodów, w tym menedżerów, prawników i lekarzy, sygnalizuje jednak inny problem.

Zdecydowana większość (78%) uczestników ankiety podała, że „przestoje” – czyli okresy, w których bezczynnie czekają na kolejne zadanie do wykonania, tak jak wtedy, gdy pracownik call center czeka na telefon od klienta – zdarzają im się przynajmniej raz w tygodniu, a 22% respondentów przyznało, że mają one miejsce codziennie. Problem, jaki ta sytuacja sprawia menedżerom, wykracza poza kwestię wynagradzania ludzi za bezczynność: przestoje powodują, że pracownicy celowo wolniej wykonują swoje obowiązki.

W badaniach laboratoryjnych i internetowych naukowcy zlecili uczestnikom zadania polegające na pisaniu tekstu na klawiaturze. Czas przeznaczony na wykonanie tych zadań był bardzo długi, przez co po ich ukończeniu uczestnicy pozostawali bezczynni. Gdy zorientowali się, że po wykonaniu zadania nie będą mieli co robić, tempo ich pracy spadło. Badacze nazywają to zjawisko „efektem martwego czasu” (dead time effect). Jest ono przeciwieństwem dobrze znanego „efektu nieprzekraczalnego terminu”, dotyczącego sytuacji, w której ludzie zwiększają tempo pracy nad zadaniem z uwagi na zbliżający się termin jego ukończenia. W kolejnych eksperymentach badacze wykazali, że zmiana norm dotyczących przestojów – na przykład zezwolenie pracownikom na surfowanie po internecie podczas oczekiwania na kolejne zadanie – zapobiega spowolnieniu pracy. „Prawdopodobnie menedżerowie nie wiedzą, jak długie są w rzeczywistości przestoje pracowników, gdyż w interesie tych ostatnich leży ukrycie tego” – piszą naukowcy, po czym dodają: „Najlepiej byłoby, gdyby nasze badanie… zwróciło uwagę na tę kwestię tak, aby firmy mogły wypracować odpowiednie rozwiązania”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak wyzwolić kreatywność w pracownikach? »

Pożytki z kreatywnej nudy 

Rafał Gruszczyński

Innowacja musi być spontaniczna. Jeśli firma zacznie ją precyzyjnie monitorować i obudowywać wskaźnikami efektywności, to szybko zabije w pracownikach ciekawość i własną inicjatywę. 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy