X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak rozpoznać, czy przedsięwzięcie ma szanse na sukces

PREMIUM

(Nr 33, listopad 2005)

Renée Mauborgne, W. Chan Kim  · 18 min

Próbując określić, które z nowatorskich pomysłów mają realne szanse na rynkowy sukces, zawsze stajemy przed dużą liczbą niewiadomych. Nawet tym firmom, które najbardziej podziwiamy, powinęła się noga na tym polu. I to nie dlatego, że nie zdawały sobie sprawy z wyzwań, jakie wynikają z urynkowienia innowacji. Nowy produkt musi przedstawiać dla klientów wyjątkową, użytkową wartość i kusić ich atrakcyjną ceną, a firma musi sprzedawać go z godziwym zyskiem. Niewiadome dotyczące innowacji są jednak tak duże, że nawet najbardziej przewidujący menedżerowie mają trudności z oceną komercyjnego potencjału nowych biznesowych przedsięwzięć.

Autorzy artykułu, W. Chan Kim i Renée Mauborgne, omawiają trzy narzędzia, dzięki którym menedżerowie mogą pozbyć się niektórych niewiadomych. Pierwsze narzędzie – „mapa walorów użytkowych” (buyer utility map) – pozwala ustalić, jakie jest prawdopodobieństwo, że klientom spodoba się nowy produkt lub usługa. Drugie – „korytarz optymalnych cen” (price corridor of the mass) – wskazuje, jaka cena zapewni nowemu produktowi lub usłudze największą liczbę nabywców. Trzecie narzędzie – „przewodnik po modelu biznesowym” (business model guide) – podpowiada, jak przekonać się, czy firma jest w stanie zarobić na urynkowieniu nowego pomysłu po ustalonej cenie i jak powinna dążyć do tego celu.

Wykorzystanie dostępnych narzędzi to jeszcze nie wszystko. Wiele innowacji musi pokonać na swojej drodze przeszkody akceptacyjne, wynikające z silnego oporu zainteresowanych stron w firmie i poza nią. Choć plany urynkowienia innowacji często nie biorą tego elementu pod uwagę, brak akceptacji może przekreślić szanse na komercyjny sukces nawet najlepiej rokujących nowych pomysłów. W końcowej części artykułu autorzy podpowiadają menedżerom, w jaki sposób można stawić czoła negatywnym reakcjom otoczenia.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Renée Mauborgne

Renée Mauborgne wykłada w Insead strategię i zarządzanie. Jest także prezesem firmy ITM z siedzibą w Fontainebleau, która zajmuje się badaniami nad strategią przedsiębiorstw.

W. Chan Kim

Reprezentuje firmę doradczą Boston Consulting Group w instytucie Insead we Francji jako profesor zarządzania międzynarodowego.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy