X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak przekonać do innowacji cały ekosystem

PREMIUM

(Nr 177, listopad 2017)

Ian C. MacMillan, Martin Ihrig  · 10 min

Jak przekonać do innowacji cały ekosystem

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Prezentujemy zestaw narzędzi, które pozwolą ocenić, w jaki sposób innowacja wpłynie na każdego z interesariuszy.

Dziś w wielu branżach – takich jak: aeronautyka, elektronika, przemysł chemiczny, branża oprogramowania, globalne budownictwo, globalna bankowość inwestycyjna i komercyjna, a także międzynarodowa działalność produkcyjna – nawet proste innowacje produktowe i usługowe mogą wymagać skomplikowanych zabiegów. Wynika to z faktu, że przedsiębiorstwa często działają w ekosystemach składających się z silnych i mocno ze sobą powiązanych interesariuszy.

Można to jasno wytłumaczyć na przykładzie telefonii komórkowej. Gdy, powiedzmy, Samsung lub Huawei wypuszcza na rynek nowy telefon, musi zainteresować nim nie tylko użytkowników, ale także operatorów, którzy są właścicielami sieci bezprzewodowych, i głównych dostawców aplikacji, takich jak firma Google. Na przykład funkcja błyskawicznych płatności może się wydać atrakcyjna użytkownikom i operatorom, ale nie musi wzbudzać entuzjazmu dostawców aplikacji ani sieci handlowych, gdyż będzie wymagała zmian w dotychczasowej infrastrukturze pobierania opłat.

W tak gęsto wypełnionym i powiązanym wewnętrznie ekosystemie biznesowym nie możesz koncentrować uwagi wyłącznie na klientach i na własnej firmie. Potrzebujesz propozycji wartości, która będzie przekonująca także dla innych interesariuszy, co ogromnie komplikuje proces wyszukiwania obiecujących innowacji. Oczywiście, poszerzając krąg uwagi, zwiększasz również swoje szanse. Firmy, które odkryją, jak zapanować na tą złożonością, zyskają znaczną przewagę konkurencyjną już na etapie wynajdywania i wyboru innowacji. A imperatyw, o którym mowa, daje o sobie znać nie tylko na poziomie makro: każda jednostka dużej firmy działa w obrębie własnego ekosystemu, złożonego z jej wewnętrznych i zewnętrznych klientów oraz partnerów – którymi często są wyspecjalizowane jednostki z bardzo odmiennych organizacji.

Firmy farmaceutyczne od dawna muszą funkcjonować w obrębie takiego właśnie systemu, wymagającego żonglowania potrzebami pacjentów, lekarzy, placówek opieki medycznej, ubezpieczycieli zdrowotnych, dystrybutorów i instytucji państwowych. Modyfikacja leku na depresję w celu zwiększenia jego skuteczności może wydać się dobrym pomysłem z perspektywy pacjentów i lekarzy, ale może również podnieść cenę ubezpieczenia medycznego i zwiększyć ryzyko efektów ubocznych, skutkując nowymi regulacjami.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Ian C. MacMillan

Dyrektor ds. nauczania w Sol C. Snider Entrepreneurial Research Center oraz profesor innowacyjności i przedsiębiorczości w Wharton School of Business należącej do University of Pennsylvania w Filadelfii

Martin Ihrig

Profesor nadzwyczajny University of Pennsylvania i prezes I-Space Institute. Kieruje projektem Strategic and Entrepreneurial Management of Knowledge, realizowanym przez Sol C. Snider Entrepreneurial Research Center, jednostkę badawczą Wharton School.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy