W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej
MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Newsletter
Harvard Business Review Polska MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Newsletter
Harvard Business Review Polska
Strategia
Zarządzanie i przywództwo
Marketing i sprzedaż
Technologie
Efektywność i finanse
Zarządzanie sobą
Wszystkie tematy
Harvard Business Review Polska
0

Powiadomienia

Menu Ukryj

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Powiększ tekst Pomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Zarządzanie i przywództwo | Innowacje

Jak pobudzać innowacyjność organizacji?

Daniel Arak
Artykuł z HBRP Nr 169 (marzec 2017) Materiał partnera
Powiększ tekstPomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Jak pobudzać innowacyjność organizacji?

Większość firm zmaga się z wyzwaniem: jak wytwarzać innowacje w sytuacji, gdy pracownicy koncentrują się głównie na codziennej pracy? Rozwiązaniem, którego skuteczność potwierdziliśmy, jest zastosowanie katalizatora, nowego elementu w organizacji, który pobudza pracowników do kreatywności i eksperymentowania.

Partnerem materiału jest ITMAGINATION

ITMAGINATION jest jedną z najszybciej rozwijających się firm IT w regionie CEE. Aby jednak utrzymać się na czele technologicznego wyścigu, za istotny obszar działalności uznaliśmy wzmacnianie innowacyjności w każdym z nas. Biorąc bowiem pod uwagę dynamiczną sytuację na rynku, firmy powinny zapewnić sobie stały dopływ nowych pomysłów, które można poddać szybkim testom. Najczęściej w tym celu tworzy się jednostki badawczo‑rozwojowe. Minusem tego rozwiązania jest oderwanie ich od problemów pozostałej części organizacji.

Projektując program innowacji InLab, przyjęliśmy więc dwa kluczowe założenia. Po pierwsze, stałe finansowanie na poziomie co najmniej miliona złotych rocznie. Po drugie, w celu tworzenia wartości dodanej dla firmy jednostka koordynująca program współpracuje ze wszystkimi pracownikami. W ten sposób pomysłodawcy innowacji mogą utrzymywać bliskie relacje z użytkownikami nowych rozwiązań. Dodatkowo wykorzystaliśmy wyniki badań przedstawione w artykule HBRP DNA innowatora. Badacze odkryli, że w większości organizacji odnoszących sukcesy kierownictwo czuje się odpowiedzialne nie tyle za tworzenie innowacji, co za ułatwianie procesów innowacyjnych wewnątrz niej oraz wzmacnianie cech wpływających na kreatywność pracowników.

W projekty rozwijane w InLab zaangażowanych jest obecnie aż 10% zespołu ITMAGINATION. Program zakłada, że pracownicy mogą zgłaszać innowacyjny pomysł, a następnie otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie za pracę nad jego rozwojem. Udział w InLab pomaga uczestnikom w budowaniu skojarzeń i networkingu, ponieważ zespoły projektowe mogą składać się z osób pracujących na co dzień w różnych działach. To także zachęta do zadawania prowokacyjnych pytań i eksperymentowania. Uczestnicy programu nie ponoszą ryzyka – niepowodzenie projektu nie wiąże się dla nich z żadnymi konsekwencjami.

Jak pobudzać innowacyjność organizacji?

Nasze doświadczenia potwierdziły, że jeśli stworzymy pracownikom odpowiednie warunki, to znajdą oni sposoby na usprawnienie działalności organizacji. Projekty rozwijane w ramach InLab dotyczyły m.in. dodania nowych funkcji do naszego systemu dla sektora finansowego oraz ograniczania kosztów ponoszonych przez klientów. Inne pomysły służyły poprawie wymiany wiedzy między pracownikami czy tworzeniu nowych produktów.

Efekty biznesowe InLab są namacalne. Znaleźliśmy nowe źródła przychodów i sposoby na zwiększenie marży. Program wpłynął pozytywnie na kulturę organizacji i wzmocnienie myślenia nastawionego na ciągłe poszukiwanie usprawnień. InLab miał jeszcze jeden efekt – ITMAGINATION rozszerzyło swoją ofertę o innowację jako usługę. Efekty programu docenili bowiem także nasi klienci, którzy widzą potrzebę stosowania katalizatora innowacji.

Jako pierwszy zwrócił się do nas bank, dla którego powstał program Inkubatora Innowacji. W sektorze finansowym zewnętrzny element wzmacniający kreatywność jest szczególnie pożądany. Z jednej strony kultura organizacyjna banku jest nastawiona na przestrzeganie reguł i minimalizowanie ryzyka, z drugiej natomiast branża ta stoi obecnie przed poważnymi wyzwaniami i potrzebuje nowych rozwiązań. ITMAGINATION zaproponowało więc dostarczenie interdyscyplinarnego zespołu współpracującego z pracownikami banku, a także specjalnej aplikacji i związanych z nią procesów. Celem było wytworzenie innowacji zwiększających efektywność operacyjną instytucji.

Kolejnym sposobem, w jaki wspieramy firmy jako katalizator innowacji, jest wspólne tworzenie nowatorskich rozwiązań. Przykładowo, dla jednej z firm produkcyjnych zaprojektowaliśmy system predictive maintenance, który wykorzystuje dane o zamówieniach oraz okresach serwisowania urządzeń do przewidywania optymalnych okresów prowadzenia przeglądów. Tym samym firma zwiększyła swoje moce produkcyjne bez konieczności kupowania nowych maszyn.

Procesów wytwarzania innowacji nie da się w pełni kontrolować, ale można tworzyć odpowiednie i trwałe dla nich warunki. Warto przywołać myśl N.N. Taleba przekonanego, że praca w sztywnej strukturze utrudnia przewidywanie nieprawdopodobnego, bo niełatwo o nową myśl, jeśli tkwimy ciągle w tym samym środowisku. Dlatego właśnie powinniśmy pamiętać o tworzeniu dla pracowników warunków, w których ich wewnętrzny innowator ma możliwość rozwinąć skrzydła.

Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie
Zarządzanie sobą | Zarządzanie czasem, Mierzenie wydajności
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Kierowanie zespołami, Przywództwo i zarządzanie ludźmi
John P. Kotter

Daniel Arak Współzałożyciel i członek zarządu ITMAGINATION.

To artykuł z kategorii: Zarządzanie i przywództwo
Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie
Zarządzanie sobą | Zarządzanie czasem, Mierzenie wydajności
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Kierowanie zespołami, Przywództwo i zarządzanie ludźmi
John P. Kotter
Harvard Business Review Polska
Poznaj HBRP
PrenumerataAplikacjaRedakcjaInformacje dla autorówSklep biznesowyNewsletterCzęsto zadawane pytaniaPolityka prywatności
Współpraca
KontaktDla prasyPatronatyReklamaKariera
Dołącz do nas
FacebookLinkedInTwitterYoutubeInstagram
wydawca „Harvard Business Review Polska”

ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.
al. Niepodległości 18,
02-653 Warszawa

Dział obsługi klienta:
tel. 22 11 33 444
tel. 22 250 11 44
fax. 22 250 20 99
infolinia@hbrp.pl

© 2019 ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności
  • Logowanie
  • Rejestracja