X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak osiągać stały wzrost

PREMIUM

(Nr 113-114, lipiec - sierpień 2012)

Rita Gunther McGrath  · 10 min

Stabilny, przewidywalny rozwój jest czymś, do czego dąży każda firma, i tym, co inwestorzy cenią ponad wszystko. McGrath postanowiła odkryć, jak wiele firm rzeczywiście ten cel realizuje. By spełnić jej wstępne kryteria, firma musiała dysponować kapitalizacją rynkową na poziomie przynajmniej 1 mld dolarów oraz odnotowywać wzrost rzędu 5% co roku przez okres pięciu lat. Zaledwie 8% firm z próby 4793 korporacji zakwalifikowało się do tej grupy. Gdy ów pięcioletni okres wydłużono dwukrotnie, zakwalifikowało się zaledwie 10 firm – a z nich tylko pięć firm odnotowało co rok wzrost zarówno przychodów, jak i zysku. Sukcesu owych outsiderów wzrostu nie da się wyjaśnić branżą, wiekiem firmy, strukturą własności, lokalizacją globalną ani gospodarką.

Firmy te jednak mają wiele wspólnych praktyk. Na przykład dywersyfikują swoje portfele wczesnymi, tak zwanymi małymi, zakładami, zarządzają centralnie dużymi alokacjami zasobów, koncentrują swoją uwagę na kulturze i wspólnych wartościach oraz starają się zatrzymać u siebie utalentowanych pracowników. Ich praktyki razem tworzą intrygujący i sprzeczny z intuicją obraz. Choć firmy te są bardzo zwinne i elastyczne, ich przywództwo, strategia i wartości są wyjątkowo stabilne. Autorka dochodzi do wniosku, że ów pozorny paradoks to zaleta, a nie wada: stabilność pozwala tym firmom na innowacyjność i utrzymanie stałego wzrostu.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 96% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy