X
Następny artykuł dla Ciebie

Na radzie nadzorczej spółki giełdowej spoczywa wiele obowiązków w ramach pełnionej przez nią funkcji kontrolnej, jednak nie zawsze jej członkowie otrzymują komplet informacji niezbędnych do podjęcia w pełni świadomych decyzji w tak ważnych obszarach, jak strategia, sukcesja czy monitorowanie wyników. Niedawno mieliśmy okazję przeanalizować innowacyjne podejście do przepływu informacji zastosowane przez firmę Netflix, które może być sposobem na wyeliminowanie wspomnianego „deficytu informacji”.

W większości przypadków rada nadzorcza nie ma tak dokładnego wyobrażenia o specyfice spółki jak członkowie zarządu, ponieważ jej zaangażowanie w codzienną działalność jest ograniczone. Jednocześnie forma, w jakiej rada nadzorcza otrzymuje potrzebne jej informacje, wcale nie ułatwia sprawy. Typowe sprawozdanie trafiające do rąk członków rady dużej korporacji ma postać setek gęsto zapisanych slajdów w PowerPoincie. Niejednokrotnie mają oni wrażenie, że owszem, jest tam mnóstwo danych, ale brak jakichkolwiek analiz.

Co więcej, sam charakter pracy rady nadzorczej utrudnia przepływ informacji – zwłaszcza tam, gdzie prezes firmy ma ścisłą kontrolę nad przekazywanymi treściami, prezentacje są przygotowywane według rygorystycznego schematu, a wygłasza je zaledwie garstka wyznaczonych menedżerów.

Tymczasem w Netfliksie jest zupełnie inaczej. Firma ta stosuje dwie nietypowe praktyki. Przede wszystkim członkowie rady nadzorczej od czasu do czasu uczestniczą (jako obserwatorzy) w miesięcznych bądź kwartalnych posiedzeniach kierownictwa wyższego szczebla. Dodatkowo komunikacja władz wykonawczych spółki z radą nadzorczą odbywa się w formie krótkich notatek udostępnianych online, co pozwala na zadawanie pytań i umieszczanie komentarzy w jednym dokumencie. Zarząd może modyfikować jego zawartość i na bieżąco odpowiadać na pytania. Naszym zdaniem, te dwa innowacyjne pomysły w niemałym stopniu przyczyniły się do spektakularnych wyników spółki w ostatnich latach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Strategia skutecznej komunikacji wewnętrznej »

Komunikacja wewnętrzna i jej miejsce w firmie 

Magdalena Różycka PL

Powierzyć ją jakiemuś działowi czy stworzyć osobną komórkę?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy