X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Jak na nowo określić działalność podstawową firmy

PREMIUM

(Nr 55, wrzesień 2007)

Chris Zook  · 22 min

Jak na nowo określić działalność podstawową firmy

Czy przyszła ci do głowy myśl, że być może podstawowy obszar działalności twojej firmy został już zupełnie wyeksploatowany?

To zadziwiające, jak często zarządzający nie potrafią wykorzystać ani dostrzec pełni potencjału, jaki oferuje podstawowy obszar działalności firmy (core business). Wiele przedsiębiorstw przedwcześnie porzuca swój podstawowy biznes, pragnąc zaistnieć na aktualnie „modnych” rynkach czy realizować ekscytujące nowe pomysły. Zazwyczaj dostrzegają swój błąd wówczas, gdy na zmianę obranego kursu jest już za późno. Klasycznym przykładem może być postępowanie firmy Bausch & Lomb, niegdyś lidera rynku produktów okulistycznych. W latach dziewięćdziesiątych pragnienie rozszerzenia działalności poza branżę soczewek kontaktowych skłoniło firmę do wejścia na rynek produktów dentystycznych, pielęgnacji skóry, a nawet aparatów słuchowych. Dziś, po poniesieniu istotnych strat finansowych, Bausch & Lomb wycofał się z tych przedsięwzięć i z trudem próbuje utrzymać pozycję znaczącego gracza w branży produktów okulistycznych. Na skutek rozproszenia uwagi Bausch & Lomb palmę pierwszeństwa w tej branży przejęła firma Johnson & Johnson.

Nie można równocześnie zapominać, że każdy podstawowy obszar działalności firmy kiedyś wejdzie w fazę schyłkową. Uparte trwanie na wzór Polaroida przy dotychczasowym, topniejącym biznesie zazwyczaj źle się kończy. Przed laty Bausch & Lomb i Polaroid były ulubieńcami giełdy. Szczyciły się sprawną, inteligentną kadrą kierowniczą i dominacją w swojej branży. W pewnym sensie obie firmy popełniły jednak ten sam błąd: niewłaściwie oceniły, na jakim etapie w cyklu życia znalazł się ich podstawowy biznes, i nie udzieliły odpowiedzi na pytanie, co warto robić dalej: trwać przy obecnym status quo czy poszerzyć zakres działalności i dokonać ekspansji na nowe obszary.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy