X
Następny artykuł dla Ciebie

Inwestorzy zyskują na wyodrębnieniu części aktywów na żądanie aktywistów

(Nr 199, wrzesień 2019)

Wielu liderów przedsiębiorstw potępia inwestorów aktywistów. Traktują ich jako siłę, która sprzyja podziałom i sieje zamęt, ograniczając zdolność menedżerów do koncentrowania się na długookresowej strategii i wymagając od nich nadawania priorytetu posunięciom, które mają na celu krótkookresową zwyżkę cen akcji. Dowodów podważających ten pogląd dostarcza jednak nowe badanie dotyczące tego, jak inwestorzy wychodzili na wyodrębnianiu (spin–off) przez firmy części aktywów – niekiedy na żądanie inwestorów aktywistów, a innym razem w toku normalnej działalności. Naukowcy poddali analizie wszystkie przypadki zbycia aktywów dokonanych przez firmy z listy Fortune 500 w latach 2007–2015 – było ich w sumie 4035.

Następnie posłużyli się „aktywistyczną” bazą danych SharkRepellent i innymi źródłami w celu ustalenia, które z tych transakcji zostały wymuszone przez aktywistów. Oceniając natychmiastowe reakcje inwestorów na zapowiedzi zbycia aktywów i dokonując kalkulacji średnioterminowych mierników wartości dla akcjonariuszy, badacze ustalili, że jednostki wyodrębnione pod wpływem działań aktywistów osiągały lepsze wyniki niż jednostki wyodrębnione dobrowolnie, a przewaga tych pierwszych pod względem wyników finansowych utrzymywała się przez prawie dwa lata. Jeden z możliwych powodów różnicy w efektywności tych inicjatyw jest następujący: z uwagi na to, że kampanie aktywistów są kosztowne, inwestorzy zazwyczaj forsują tylko te transakcje zbycia aktywów, które zapewnią akcjonariuszom wysoki zwrot z inwestycji. „Inwestorzy aktywiści mogą pełnić ważną funkcję nadzorczą, nakłaniając menedżerów do angażowania się w strategie, których inaczej mogliby nie realizować, i w ten sposób uwalniając wartość dla akcjonariuszy” – piszą naukowcy. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czego nie dostrzegają inwestorzy? »

Inwestorzy nie doceniają innowacji 

Chris Malloy

Czy innowacja może być źródłem przewagi konkurencyjnej? Jak najbardziej, jednak nie wszyscy inwestorzy to doceniają.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy