X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ilu pracowników tymczasowych opłaca się zatrudniać

(Nr 206-207, kwiecień - maj 2020)

1 min

Ilu pracowników tymczasowych opłaca się zatrudniać

Agencje rekrutacyjne od dawna wychwalają korzyści płynące z zatrudniania ludzi na konkretny okres. Za sprawą tego podejścia firmy mogą reagować w elastyczny sposób na zmiany warunków rynkowych i jednocześnie uniknąć kosztów przerostu personelu.

Takie myślenie zakłada, że skoro firmy umieją z dużym wyprzedzeniem zaplanować, kiedy skończą się umowy pracowników tymczasowych, ich odejście powinno powodować minimalne zakłócenia w działalności biznesowej. Istnieją jednak analizy, z których wynika, że odejście pracowników wszelkiego rodzaju – w tym także okresowych – szkodzi efektywności organizacji. Nowe badanie stara się pogodzić ze sobą te sprzeczne przekonania.

Badacze poddali analizie, obejmujące osiem lat, miesięczne dane na temat działalności globalnej sieci spożywczej we Włoszech. Analizując zyskowność każdego sklepu tej sieci i eliminując oddziaływanie różnych czynników, w tym nadzwyczaj dużego ruchu na pobliskich autostradach (który prawdopodobnie powoduje niespodziewane zwyżki popytu), naukowcy ustalili, że do pewnego poziomu zatrudnianie pracowników tymczasowych zwiększało zyski o 2%. W tym przypadku chodziło o planowaną rotację na poziomie 30%. Powyżej tego poziomu zyski spadały nawet o 6%.

Badacze znaleźli wytłumaczenie tego zjawiska. Oprócz konieczności przeorganizowania pracy przez pracowników pozostających w firmie i poniesienia kosztów przeszkolenia nowych pracowników, gdy ponownie zajdzie potrzeba powiększenia personelu, dla firmy liczy się to, że tymczasowi pracownicy nabywają pokaźną wiedzę na jej temat. A wraz z ich odejściem ta wiedza się ulatnia. „Sprzeciwiamy się poglądowi wyznawanemu przez naukowców i menedżerów, że pracownicy tymczasowi są zasobami jednokrotnego użytku, że wykonują tylko łatwe zadania, niewymagające znajomości firmy – piszą badacze. – Pozbywanie się [ich] w znaczący sposób zubaża zbiorowy ludzki kapitał firmy. Dlatego menedżerowie powinni realistycznie szacować koszty tej straty, gdy będą oceniali korzyści płynące z elastyczności, jaką zapewnia firmie zatrudnianie ludzi wyłącznie na określony czas”. 

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy