X
Następny artykuł dla ciebie

Czy patrzenie na świat z perspektywy innych ludzi pozwala rzeczywiście wniknąć głębiej w ich myśli i uczucia?

Nowe badanie daje na to pytanie odpowiedź negatywną. W ramach serii 25 eksperymentów uczestnicy, których zachęcono do tego, „aby postarali się spojrzeć na sytuację z punktu widzenia [innej] osoby”, zanim ocenią jej uczucia lub emocje, wykazali się nieco mniejszą trafnością osądów niż uczestnicy, którym nie udzielono żadnych instrukcji. Na wynik badania nie miało wpływu to, czy uczestnicy próbowali odgadnąć emocje osób nieznajomych, czy przewidzieć preferencje życiowego partnera.

Najnowszy eksperyment pokazuje, że istnieje skuteczniejsza taktyka. Jest nią to, co naukowcy nazywają rozpoznawaniem perspektywy (perspective getting). Uczestników eksperymentu podzielono na trzy grupy, a następnie poproszono ich o odgadnięcie opinii własnego życiowego partnera na różne kwestie. Wcześniej jednak członkom pierwszej grupy powiedziano, aby przyjęli perspektywę swoich partnerów, natomiast członków drugiej grupy poinstruowano, aby poznali ich perspektywę, zadając im pytania. Trzecia grupa służyła za grupę kontrolną. Członkowie grupy rozpoznającej perspektywę partnerów odgadywali ich preferencje o wiele trafniej niż członkowie pozostałych grup. „Zrozumienie innych ludzi wymaga poznania ich punktu widzenia, a nie tylko przyjęcia go – piszą badacze. – Musimy polegać na naszych uszach bardziej niż na intuicji”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Empatia to sposób na wiele problemów w pracy »

Empatia kluczem do udanego spotkania 

Annie McKee

Jak sprawić, aby spotkanie było udane? Czy wystarczy okazać trochę empatii? A może wystarczy zadbać o dobra atmosferę?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy