X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Globalny eksperyment rozwojowy

PREMIUM

(Nr 177, listopad 2017)

Ranjay Gulati  · 7 min

Globalny eksperyment rozwojowy

Firma GE pod wodzą Jeffa Immelta – jak wiele globalnych organizacji – musiała nauczyć się równoważyć lokalne potrzeby i ogólnoświatową skalę działania. Takie przedsiębiorstwa zazwyczaj przyjmują strukturę macierzową i przekonują się, że zarządzanie nią jest niezwykle trudne. Oddanie lokalnym liderom wpływu na globalną działalność to frustrujące wyzwanie.

Trudność wynika po części z tego, w jaki sposób o tym problemie myślą prezesi. Wielu z nich uważa, że globalne i lokalne aspekty działalności tworzą kontinuum, na którym firma musi wybrać dla siebie optymalne miejsce. Szukając tego punktu, skazują się na bezustanną reorganizację. Efektem są często rozległe konflikty wewnętrzne i bezwład.

Immelt rozumiał jednak, że nie musi przystępować do gry o sumie zerowej; firma może być równocześnie globalna i lokalna. Jest to realna perspektywa zwłaszcza dzisiaj, za sprawą postępu technologicznego. Oprogramowanie powoduje, że dostosowywanie globalnych produktów do indywidualnych potrzeb jest łatwiejsze i dużo tańsze niż wcześniej. A nowe technologie produkcyjne – włącznie z drukiem 3D, robotami, narzędziami analitycznymi i naszpikowanymi czujnikami urządzeniami podłączonymi do internetu – obniżają minimalną wielkość zamówienia, konieczną, aby utrzymać efektywność kosztową, co umożliwia budowanie fabryk obsługujących lokalne rynki. Zamiast szukać optymalnego miejsca na kontinuum, należy przekształcać regiony o niezaspokojonych potrzebach i wysokim potencjale w ważne dla globalnych firm rynki, a także rezygnować z tworzenia formalnych struktur krajowych, odpowiedzialnych za rachunek zysków i strat. To trudna, chociaż możliwa zmiana, ale przecież w zarządzaniu globalnymi przedsiębiorstwami nie ma łatwych zadań.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy