X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Globalizacja w erze Trumpa

PREMIUM

(Nr 176, październik 2017)

Pankaj Ghemawat  · 20 min

Globalizacja w erze Trumpa

Protekcjonizm zmieni sposób prowadzenia działalności gospodarczej. Będą to jednak inne zmiany, niż można by się spodziewać.

Liderzy biznesu dwoją się i troją, aby dostosować się do nowej rzeczywistości, która jeszcze rok temu wielu ludziom jawiła się jako zupełna fikcja. Mit o świecie pozbawionym granic legł w gruzach. Tradycyjne filary wolnego rynku – Stany Zjednoczone i Wielka Brytania – unikają zdecydowanych kroków, a na najzagorzalszego obrońcę globalizacji wyrastają Chiny. W czerwcu ubiegłego roku wygrana zwolenników brexitu w referendum przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii wprawiła w osłupienie Unię Europejską, a w Stanach Zjednoczonych publikacje prasowe na temat globalizacji miały coraz bardziej negatywny wydźwięk, w miarę jak kampania prezydencka nabierała tempa.

Po zaprzysiężeniu Donalda Trumpa na prezydenta strach przed wojną handlową zaczął gwałtownie rosnąć. Zaledwie tydzień po tym wydarzeniu na pierwszych stronach tygodnika „Economist” opublikowano artykuł zatytułowany The Retreat of the Global Company (Zmierzch globalnej firmy), w którym możemy przeczytać, że „najważniejszy trend gospodarczy ostatnich trzech dekad poważnie wyhamował” i że „zalety skali i… możliwości zarabiania na arbitrażu1 wyczerpały się”. A Jeffrey Immelt, szef rady nadzorczej i prezes firmy General Electric, zapowiedział „śmiały zwrot” jego organizacji – od globalizacji ku rynkom lokalnym (localization).

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy