X
Następny artykuł dla Ciebie

Gdy eksperci nie chcą współpracować

PREMIUM

(Nr 153, listopad 2015)

Heidi K. Gardner

Gdy dochodzi do współpracy, firmy świadczące usługi specjalistyczne osiągają wyższą zyskowność i skłaniają klientów do większej lojalności. Z badań przeprowadzonych przez autorkę artykułu wynika, że im więcej grup ekspertów pracuje przy zleceniach dla danego klienta, tym wyższe są średnie roczne przychody firmy z tego klienta. Im bardziej interdyscyplinarny charakter mają prace wykonywane na rzecz klientów, tym więcej zleceń zdobywają w ich następstwie partnerzy firmy. Choć dla firmy jako całości korzyści finansowe z multidyscyplinarnej współpracy są oczywiste, to korzyści z niej dla poszczególnych partnerów ujawniają się powoli – a mankamenty są odczuwalne do razu. Struktury, systemy wynagrodzeń i kultury wielu organizacji faworyzują gwiazdy, a nie zespoły. Ponadto nauczenie się efektywnej współpracy jest rzeczą trudną. Zarówno partnerzy, jak i firmy mogą sprzyjać temu rodzajowi współpracy, który pozwala zdobyć zlecenia generujące wysoką wartość. I tak, specjaliści mogą osiągnąć korzyści w krótszym czasie, przekonując o swojej fachowości wpływowego kolegę, który pomoże im zadzierzgnąć więzi z innymi specjalistami w firmie. Natomiast liderzy mogą podjąć kroki pozwalające ograniczyć kulturowe i strukturalne bariery współpracy interdyscyplinarnej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy