X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Firmy logistyczne muszą wyprzedzać trendy

(Nr 169, marzec 2017)

Hans Boiński  · 4 min

Firmy logistyczne muszą wyprzedzać trendy

W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym coraz większego znaczenia nabiera dokładna analiza potrzeb klienta oraz oferowanie rozwiązań logistycznych szytych na miarę. Firmy muszą przy tym działać szybko, sprawnie i zmniejszać ryzyko błędów, w czym pomaga automatyzacja. O płynących z niej korzyściach opowiada Hans Boiński, prezes zarządu SSI SCHÄFER.

Firmy logistyczne muszą wyprzedzać trendy

Partnerem materiału jest:

Czym dla SSI SCHÄFER jest logistyka?

W naszym rozumieniu logistyka to proces planowania, realizowania i kontrolowania przepływu materiałów, produktów i wyrobów gotowych. Z racji funkcji, jaką pełnię w SSI SCHÄFER, bliska jest mi uproszczona definicja logistyki, tzw. reguła 7W (w języku angielskim 7R), czyli właściwy produkt (right product), właściwa ilość (right quantity), właściwy stan (right condition), właściwe miejsce (right place), właściwy czas (right time), właściwy klient (right customer) i właściwa cena (right price). Dodałbym również ósmy element, czyli właściwego dostawcę (right supplier). Tę właśnie rolę w logistyce spełnia nasza firma.

SSI SCHÄFER oferuje szeroką gamę produktów na użytek intralogistyki, które wspomagają procesy magazynowe klientów. Dlaczego właśnie one mają być najbardziej odpowiednie dla klienta?

SSI SCHÄFER od momentu powstania, czyli od 1937 roku, rozwija się w sposób zrównoważony. Cały czas pracujemy nad kolejnymi produktami i rozwiązaniami. Dziś jesteśmy globalnym koncernem i w pełni wykorzystujemy doświadczenia zdobyte na różnych rynkach. To kluczowa wartość. Jesteśmy producentem standardowych komponentów: pojemników, regałów oraz podestów. Dostarczamy również systemy, które stosunkowo łatwo skonfigurować, na przykład regały, które przemieszczają się na szynach bądź regały windowe. Z kolei przenośniki oraz automatyka wymagają już indywidualnego dopasowania i specjalistycznej wiedzy, którą przekazujemy w trakcie rozmów z klientami.

Do podstawowych zadań naszej firmy należy planowanie i dostarczanie wyposażenia logistycznego, uproszczanie lub automatyzowanie procesów logistycznych, a także zapewnienie własnego, certyfikowanego serwisu. SSI SCHÄFER w każdym przypadku szczegółowo analizuje sytuację klienta, jego potrzeby i na ich podstawie sugeruje rozwiązania, które sprawdzą się w przyszłości. Wychodzimy bowiem z założenia, że logistyki nie buduje się na dziś, ale na wiele lat. Dzięki umiejętności przewidywania kierunków rozwoju w szybko zmieniających się warunkach rynkowych gwarantujemy klientom możliwość spokojnego prowadzenia biznesu. Szeroka gama funkcjonalności naszych produktów pozwala idealnie dopasować je do potrzeb użytkowników. Tym samym uwalniamy ich od konieczności planowania i koordynowania prac kilku dostawców.

Dlaczego automatyzacja stanowi tak ważny element działalności SSI SCHÄFER?

Automatyzacja pozwala na wysokowydajną optymalizację przestrzeni i czasu – te same procesy można wykonać szybciej i przy zaangażowaniu mniejszej liczby środków. W naszej pracy fascynujące jest właśnie to, że bazując na wiedzy z danej branży czy podobnym przypadku, tworzymy nowe, unikatowe rozwiązania. Jest to też źródło naszej przewagi nad konkurentami. Korzystamy z wielu sprawdzonych metod, które dopasowujemy do specyfiki konkretnego klienta. Z roku na rok coraz więcej inwestycji SSI SCHÄFER jest związanych z zaawansowanymi technologicznie urządzeniami. Choć zdajemy sobie sprawę, że automatyzacja to trudna dziedzina, mamy świadomość, że jest ona jedyną drogą do optymalizowania procesów.

Z jakimi wyzwaniami mierzą się klienci, a jakich kompetencji wymaga się od logistyków?

Podstawowe oczekiwania i wyzwania są typowe na całym świecie – maksymalne zagęszczenie towarów na określonej przestrzeni, możliwie najszybsze skompletowanie i wysłanie zamówień, efektywne przyjęcie zwrotu. Problem zaczyna się wtedy, gdy nie można wybudować kolejnego budynku, kiedy nie ma rąk do pracy lub pojawiają się błędy. Klient w swoich strukturach powinien posiadać zespół analityczny. Niestety, często bywa z tym problem, gdyż firmowi logistycy lub dyrektorzy operacyjni przyzwyczajeni są do określonych, wcześniej wypracowanych schematów postępowania.

Jeśli mamy do czynienia z merytorycznym partnerem, który dobrze rozumie procesy, wspólnie wypracowujemy ich usprawnienia i rozwiązania technologiczne. Bywa jednak i tak, że nie jest on w stanie przekonać zarządu swojej firmy do zmian, nie potrafi użyć słusznych argumentów lub niewłaściwie szacuje budżet. W efekcie prace nad projektem ustają albo są mocno okrojone. Tymczasem stosowanie półśrodków, szukanie zamienników czy tworzenie prowizorycznych rozwiązań może stanowić poważne obciążenie dla menedżera zarządzającego procesami logistycznymi w firmie klienta. Z tego powodu osoba zajmująca takie stanowisko powinna mieć silną osobowość, a także potrafić efektywnie komunikować się z pracownikami wszystkich szczebli w przedsiębiorstwie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Logistyka stanowi zasadniczy element strategii rozwoju przedsiębiorstwa »

Logistyka pełna potencjału 

Aleksander Krakowski PL

Na polskim rynku przewozów towarowych wyraźnie dominuje transport samochodowy. Coraz większe znaczenie zyskuje jednak transport intermodalny.

Przez długi czas ostatnim ogniwem łańcucha logistycznego było dostarczenie towarów z fabryk do sklepów. Dziś przesyłki są doręczane bezpośrednio do konsumentów, do milionów gospodarstw domowych. W grę nie wchodzi już kilkadziesiąt czy kilkaset adresów, ale ich wielokrotność. Jak firma radzi sobie z tego typu wyzwaniami?

Faktycznie, w całkowitej wymianie towarowej nieustannie wzrasta udział handlu elektronicznego (e‑commerce). Towary płyną od producenta do konsumenta i częściowo, jako zwroty, w drugą stronę. Dysponujemy rozwiązaniami, które obsługują takie procesy. Posiadamy wysokowydajne maszyny, bufory wysyłkowe, sortery i sekwencery. Poszczególne elementy oraz całe systemy instalowane w centrach dystrybucyjnych są w stanie w minimalnym czasie wysłać poza magazyny wiele przesyłek. Firmy kurierskie, które je odbierają na masową skalę, nie mogą sobie bowiem pozwolić na przestój środka transportu. Walka o klienta, a tym samym akceptowanie zwrotów, w praktyce przekłada się na potężne przepływy materiałowe. Dobranie odpowiedniej technologii sprowadza się więc do zautomatyzowania poszczególnych procesów.

Jakie dostrzega pan trendy w logistyce? Czy branża zmieni się w najbliższych latach?

Nieustannie zmieniają się zachowania klientów, a to wymusza reakcję rynku. Ciekawym zjawiskiem jest oferowanie przez firmy, które pierwotnie odniosły sukces w dystrybucji swoich produktów, usług logistycznych innym podmiotom. To swoiste klonowanie i rozwój sektora 3PL, czyli outsourcingu usług logistycznych.

Zauważalnym trendem jest dążenie do automatyzacji procesów intralogistycznych. Praktycznie już w każdej branży uzupełnia się rozwiązania manualne lub całkowicie odchodzi od tych tradycyjnych na rzecz automatyki. Czeka nas więc rozwój robotyzacji, na przykład możliwość automatycznego konfekcjonowania pojedynczych palet.

Jak logistyka będzie się zmieniać w kolejnych latach? Odpowiem prowokacyjnie – z całą pewnością szybko. Tak jak wcześniej wspominałem, klienci oczekują towaru tu i teraz, a to oznacza dla nas poważne wyzwanie: w jaki sposób dostarczyć zamówiony produkt w możliwie najkrótszym czasie przy jak najniższych kosztach. Nasza firma systematycznie unowocześnia ofertę, aby cały czas być prekursorem najnowszych technologii rozwiązań intralogistycznych.

Jakimi wartościami kieruje się firma SSI SCHÄFER?

Jesteśmy firmą rodzinną, dla której niezwykle istotne jest budowanie długotrwałych relacji z klientami. Aby zdobyć zaufanie naszych partnerów biznesowych, dokładamy starań, by sprawnie realizować ich wizje, nawet te najśmielsze. Naszym klientom oferujemy pełną gamę wysokiej jakości i starannie dopracowanych rozwiązań magazynowych, pozwalających na optymalizację procesów w ich firmach. Ponadto dzielimy się z nimi odpowiedzialnością za sprawnie funkcjonujący łańcuch dostaw. W efekcie stanowimy część osiąganych przez nich sukcesów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Sprawny operator logistyczny musi mieć gęstą sieć połączeń w całej Europie »

Megatrendy – megawyzwania w logistyce 

dr inż. Grzegorz Lichocik PL

Nowoczesna technologia przyspiesza procesy globalizacji i digitalizacji do nieznanego wcześniej tempa. Także w logistyce.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy