X
Następny artykuł dla Ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Connie Duckworth, członkini Amerykańsko--Afgańskiej Rady ds. Kobiet, postanowiła poprawić standard życia kobiet w Afganistanie. Na przeszkodzie w realizacji tego zadania stanęły jednak silne tradycje i normy kulturowe. Założona przez działaczkę organizacja non profit ARZU znalazła rozwiązanie. Polegało ono na powiązaniu zatrudnienia kobiet przy wyrobie ręcznie tkanych dywanów z obowiązkiem szkolnym i korzystaniem z opieki medycznej. W efekcie kobiety zyskały wyższą pozycję w lokalnej społeczności.

Pierwszy raz pojechałam do Afganistanu w 2003 roku z grupą amerykańskich działaczy, stawiających sobie za cel poprawę standardu życia afgańskich kobiet. Najbardziej interesowała mnie możliwość zapewnienia kobietom niezależności finansowej. Wymyśliłam nawet, jak można rozwiązać tę kwestię: założenie przedsiębiorstwa, w którym afgańskie kobiety wytwarzałyby jakiś produkt, a my sprzedawalibyśmy go z zyskiem w Ameryce.

Przed podróżą nie miałam pojęcia, z czym przyjdzie nam się mierzyć. Afganistan był krajem bardzo niebezpiecznym. Przed lądowaniem w Kabulu samoloty wygaszały wszystkie światła; nasza delegacja była pierwszą od rozpoczęcia wojny grupą cywilów, której pozwolono nocować w terenie, czyli poza miastem i bazą wojskową. Okazało się, że afgańska wieś nie została jeszcze zelektryfikowana, a bez prądu nie można było marzyć o uruchomieniu jakiejkolwiek produkcji. Co gorsza, kobiety wciąż uważano za składnik ruchomego majątku i nadal nie pozwalano, aby pracowały zarobkowo poza domem. Zrozumiałam wówczas, że w tej sytuacji mój plan nie zapewni im niezależności.

Ostatniego dnia pobytu w Afganistanie nasz wojskowy konwój zatrzymał się przed skromnym sklepikiem prowadzonym przez organizację pozarządową. Żołnierze z eskorty zajęli pozycje i dano nam dziesięć minut na zakupy. Rozejrzałam się dookoła – nic ciekawego; przeważały kiczowate pamiątki, ozdoby, rozmaite błyskotki i nie mniej tandetna biżuteria. Jedynym towarem zasługującym na uwagę były dywany tkane ręcznie przez miejscowe kobiety. Kupiłam cztery małe dywaniki do domu w Chicago. Nie znałam się na wyrobach tkackich, zaczęłam więc studiować metody produkcji i reguły branży. Dowiedziałam się, że niewiele jest na świecie gałęzi przemysłu, które w tak dużym stopniu opierają się na pracy dzieci i na pracy niewolniczej, jak branża produkcji dywanów. Ze względu na tę tylko informację pomysł utworzenia godnego zaufania, solidnego i uczciwego przedsiębiorstwa, które zatrudnia wyłącznie dorosłych i traktuje ich po ludzku, z każdą chwilą coraz bardziej mi się podobał.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Filantropia nie musi być marketingiem »

Filantropia się opłaca 

Agata Brucko-Stępkowska PL, Paweł Kubisiak PL

O sztuce wyróżniania się na trudnym rynku i przykładzie z samej góry mówi Agata Brucko-Stępkowska, założycielka i liderka wrocławskiej firmy Futuro Finance.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy