X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Raben ma oddziały w 12 krajach Europy. Swoje działania prowadzi jednak nie tylko na Starym Kontynencie, ale także na wschód od niego. Nadal hołduje wartościom cenionym przez firmy rodzinne, co pozytywnie wpływa na zaangażowanie pracowników i lojalność klientów, ułatwia też ekspansję na wiele zagranicznych rynków.

Partnerem materiału jest Raben.

Firma rodzinna ma przewagę w ekspansji

Grupa Raben to polska firma z branży TSL (transport‑spedycja‑logistyka). Na początku lat dziewięćdziesiątych, gdy rozpoczynała działalność, miała 12 pracowników i wynajmowała jeden magazyn. Dziś spółka posiada ponad 130 oddziałów w 12 krajach Europy, zatrudnia ponad 10 tysięcy osób oraz dysponuje 1,150 mln mkw. własnych powierzchni magazynowych, a naczepy z logo Raben można zobaczyć na większości polskich i europejskich dróg. Ostatnie 28 lat to nieustanny rozwój organizacji i dynamiczna ekspansja na rynki zagraniczne. Jednym z sekretów sukcesu firmy Raben jest udane połączenie modelu przedsiębiorstwa rodzinnego z wzorcami zaczerpniętymi z zarządzania korporacyjnego.

Europa Środkowa i Wschód

Dotychczas ekspansja Grupy Raben dotyczyła głównie krajów Europy Środkowej i Wschodniej. W 2003 roku otwarto pierwszy oddział na Ukrainie, rok później zakres działalności Grupy w Europie rozszerzył się o Litwę, Łotwę i Estonię. W 2008 roku firma weszła z kolei na rynek czeski i słowacki, a po dwóch latach była również obecna na Węgrzech.

W lipcu 2017 roku Grupa postanowiła uruchomić spółkę Raben East, której siedziba znajduje się w Robakowie koło Poznania, a jej główne lokalizacje to Grodzisk i Gliwice. Raben East uzupełnia portfolio Grupy Raben o usługi międzynarodowego transportu drogowego, w tym regularne połączenia drobnicowe z krajami wschodnimi, a także usługi agencji celnej i doradztwo w organizacji transportu na rynki wschodnie. Spółka obsługuje m.in. takie kraje, jak: Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Irak, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawia, Mongolia, Rosja, Tadżykistan, Turkmenistan, Turcja, Ukraina i Uzbekistan.

Czas na Niemcy, Włochy i Rumunię

Ostatnie lata to z kolei koncentracja ekspansji firmy na rynku niemieckim. Raben to jedyna firma logistyczna z kapitałem zagranicznym, która na terenie tego kraju dysponuje własną siecią drobnicową. Przedsiębiorstwo buduje tam swoją pozycję zarówno za sprawą rozwoju organicznego, jak i poprzez przejęcia. W 2005 roku kupiło firmę Birkart Systemverkehre, natomiast w 2011 roku dzięki nabyciu przedsiębiorstwa Wincanton powiększyło swoją sieć terminali na terenie Niemiec. W kolejnych latach do Grupy Raben dołączyły firmy: HRL Eurocargo, Balter Group, Spedition Weisshaupt, Peter Spedition. Aktualnie Grupa Raben rozwinęła w Niemczech własną sieć transportową z 34 oddziałami.

Kolejny kraj, któremu Raben poświęca ostatnio dużo uwagi, to Włochy – ze względu na 20‑procentowy udział we włoskiej firmie SITTAM. Włochy to szósty pod względem obrotów kierunek eksportowy, stąd decyzja firmy, aby zintensyfikować obecność na tym rynku. Grupa Raben rozwija właśnie sieć połączeń międzynarodowych ze wszystkich krajów, w których działa, do Włoch.

Trzecim kierunkiem, o którym warto wspomnieć, jest Rumunia, która przeżywa rozkwit gospodarczy na poziomie 7–8 procent rocznie. Chociaż tak szybkie tempo wzrostu budzi obawy niektórych ekonomistów, firmie nie pozostaje nic innego, jak uczestniczyć w tym szybkim rozwoju poprzez sprawną obsługę przesyłek drobnicowych do Rumunii.

Złoty środek skutecznego zarządzania

Bazując na własnych doświadczeniach, możemy stwierdzić, iż firma rodzinna ma przewagę nad innymi przedsiębiorstwami, ponieważ klientów i pracowników traktuje jak członków rodziny. Partnerstwo i lojalność są podstawą współpracy, która w wielu przypadkach trwa od lat. Natomiast podejście do pracowników, które widoczne jest w firmach rodzinnych, sprawia, że czują się oni z nami silniej związani i utożsamiają się z celami przedsiębiorstwa.

Wzorując się na międzynarodowych organizacjach, wdrożyliśmy narzędzia do długoterminowego planowania strategicznego oraz kontrolingu. Szukając złotego środka zarządzania, nie zapomnieliśmy jednak o tym, co przyczyniło się do naszego sukcesu. Dlatego wciąż pielęgnujemy rodzinny system wartości jako fundament jednoczący właściciela, klientów oraz pracowników.

Ewald Raben, prezes Grupy Raben

Mądre planowanie dalszej ekspansji

W najbliższej przyszłości Grupa Raben będzie umacniać swoją pozycję na tych rynkach, na których już działa. Równocześnie trwa jednak proces planowania dalszej ekspansji: „Śledzimy przepływy towarowe, monitorujemy rynek i jeśli widzimy uzasadnienie biznesowe, rozpoczynamy proces, który ma na celu wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów. Duży wpływ na kierunek ekspansji ma to, w jaki sposób nowa lokalizacja lub nowy rynek uzupełni naszą istniejącą już sieć oddziałów, a co za tym idzie – usprawni procesy logistyczne i transportowe” – komentuje Łukasz Lubański, dyrektor do spraw rozwoju sieci logistycznej w Grupie Raben.

Wielu cennych informacji dostarczają dane statystyczne dotyczące wymiany handlowej. Na pytanie, kto jest najważniejszym partnerem handlowym Polski, bez wahania otrzymamy odpowiedź, że Niemcy. Warto dodać, że dotyczy to zarówno eksportu, jak i importu. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że drugim odbiorcą polskiego eksportu są Czechy.

Rozważając otwarcie regularnej linii drobnicowej, nie można pomijać wewnętrznych źródeł informacji firmy. Są nimi działy marketingu i sprzedaży. Sprzedawcy odwiedzają codziennie klientów i rozmawiają o teraźniejszych i przyszłych potrzebach, wynikających ze strategii danej firmy. Do przedsiębiorstwa docierają również zapytania cenowe od mniejszych organizacji, a ich analiza pozwala obserwować trendy i podejmować decyzje dotyczące nowych połączeń. ) danej firmy. Do przedsiębiorstwa docierają również zapytania cenowe od mniejszych organizacji, a ich analiza pozwala obserwować trendy i podejmować decyzje dotyczące nowych połączeń.

Ważne są też regularne spotkania opiekunów klientów z decydentami w obszarze łańcucha dostaw na poziomie Europy. Klienci dzielą się swoimi strategicznymi planami i coraz częściej konsultują z najważniejszymi operatorami przyszłe rozwiązania logistyczne. Z kolei pracownicy firmy uczestniczą w najważniejszych konferencjach, targach i sympozjach, aby trzymać rękę na pulsie.

W przypadku Grupy Raben, oprócz danych makroekonomicznych, własnych obserwacji rynku i danych wewnętrznych, motywacją do otwarcia kolejnych linii drobnicowych jest ekspansja na nowe rynki. „Kiedy pojawia się na naszej mapie nowy kraj i jesteśmy przekonani co do efektywności lokalnej sieci dystrybucyjnej, otwieramy połączenia bezpośrednie z pozostałymi krajami Grupy. Pozostaje tylko uzgodnić częstotliwość, wybrać platformy konsolidacyjne, zbudować połączenia EDI i wyznaczyć cele dla działu sprzedaży” – dodaje Łukasz Lubański.

Ekspansja dzięki innowacjom

Także w branży logistycznej niezbędne jest innowacyjne podejście do usług i oferty skierowanej do klientów. Dlatego w 2017 roku w Grupie Raben utworzono dział ds. badań i rozwoju o nazwie Genius Lab. Zajmuje się on zarówno optymalizacją już funkcjonujących procesów, jak i tworzeniem zupełnie nowych modeli działania. Obecnie są wdrażane takie rozwiązania, jak: transport i logistyka niemal całkowicie „bez papieru”, mechanizmy wczesnego ostrzegania do przewidywania ewentualnych przesunięć w terminach dostawy, a także zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów do mierzenia wielkości przesyłki na wejściu do magazynu.

Genius Lab prowadzi również badania nad rozwiązaniami IoT (internet rzeczy) oraz RPA (Robotic Process Automation), które mają ogromny potencjał do przekształcenia wielu procesów zachodzących w firmach logistycznych. Efektem pracy działu jest też uruchomiona w styczniu funkcja ETA (Estimated Time of Arrival), czyli zaawansowane narzędzie pozwalające śledzić przesyłkę w czasie rzeczywistym. 

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Po sukces za granicę 

Mateusz Żurawik PL

Polskie firmy działające za granicą to liga sama w sobie – są znacznie dojrzalsze od tych, które funkcjonują wyłącznie na rynku lokalnym.

Ubezpieczanie transakcji eksportowych 

W ciągu zaledwie miesiąca KUKE przygotowała złożoną strukturę transakcji zabezpieczenia należności dla firmy Feerum, co pozwoliło polskiemu producentowi silosów i suszarek zbożowych zdobyć kontrakt o wartości ponad 200 milionów złotych od ukraińskiego nabywcy.

Konsekwencja i doświadczenie 

Po Czechach, Niemczech i Litwie Grupa Kapitałowa Orlen wchodzi na kolejny rynek regionu Europy Środkowej i Wschodniej tym razem na Słowację.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy