X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Firma kreująca wiedzę

PREMIUM

(Nr 62, kwiecień 2008)

Ikujiro Nonaka  · 22 min

W czasach, gdy zmieniają się rynki, gdy technologie rozprzestrzeniają się po całym świecie, gdy konkurenci wyrastają jak grzyby po deszczu, a produkty starzeją się niemal z dnia na dzień, sukcesy odnoszą firmy kreujące wiedzę (knowledge‑creating companies). Czyli takie, które konsekwentnie generują nową wiedzę, rozpowszechniają ją szeroko na własnym gruncie i szybko nadają jej postać nowych technologii i produktów.

Zachodnie teorie zarządzania cechuje głęboko zakorzeniony pogląd, że firma jest machiną do „przetwarzania informacji”. Zgodnie z tym poglądem wiedza jest użyteczna tylko wtedy, gdy jest sformalizowana i uporządkowana. Elementami takiej wiedzy są: wymierne, „twarde” (czytaj: policzalne) dane, skodyfikowane procedury i powszechne zasady. Tak samo wymierne i policzalne są najważniejsze mierniki wartości nowej wiedzy: wzrost wydajności, redukcja kosztów i poprawa zwrotu z inwestycji.

Istnieje jednak inny sposób myślenia o wiedzy i jej roli w przedsiębiorstwach, spotykany najczęściej w świetnie prosperujących firmach japońskich – takich jak Honda, Canon, Matsushita, NEC, Sharp i Kao (firma chemiczno‑kosmetyczna). Firmy te słyną ze zdolności do natychmiastowej reakcji na zmieniające się potrzeby klientów, kreowania nowych rynków, szybkiego tworzenia nowych produktów i zdobywania dominującej pozycji na rynkach nowych technologii. Tajemnica sukcesu tych firm tkwi w ich unikalnym podejściu do zarządzania procesem kreowania nowej wiedzy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Ikujiro Nonaka

Ikujiro Nonaka jest emerytowanym profesorem strategii międzynarodowej w GraduateSchool of International Corporate Strategy przy Hitotsubashi University w Tokio. Wraz z Hirotaką Takeuchim opublikował książkę Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne (Poltext, 2000).

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy