Menedżerowie mogą jednak sprawdzić, czy nowy produkt lub nowe przedsięwzięcie odniesie sukces, jeśli poddadzą je rygorystycznym testom. Spójrzmy na to w ten sposób: firma farmaceutyczna nigdy nie wprowadziłaby na rynek leku, którego wcześniej nie poddałaby wielu eksperymentom opartym na uznanych procedurach naukowych. Amerykański Urząd do spraw Żywności i Leków (Food and Drug Administration – FDA) wymaga bowiem przeprowadzenia szeroko zakrojonych badań klinicznych. Tymczasem nie robi tego wiele firm planujących wdrożenie nowego modelu biznesowego lub innego nowatorskiego konceptu. Gdyby sieć J.C. Penney przetestowała w kompleksowy sposób zmiany proponowane przez nowego prezesa, być może odkryłaby, że klienci je odrzucą.
Dlaczego większość firm nie testuje w rygorystyczny sposób ryzykownych programów restrukturyzacyjnych ani kosztownych ofert rynkowych? Otóż dlatego, że nie palą się one do finansowania odpowiednich eksperymentów biznesowych i mają poważne trudności z ich przeprowadzeniem...
Jim Manzi jest założycielem i prezesem firmy Applied Predictive Technologies, wytwarzającej oprogramowanie do przeprowadzania eksperymentów biznesowych i analizowania ich wyników.
Stefan Thomke Profesor zarządzania technologią i operacjami w Harvard Business School.