X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Kto przejawia większą skłonność do nieetycznych zachowań: pojedyncze osoby, pary znajomych czy pary nieznajomych?

Z przeprowadzonego niedawno badania wynika, że nagięcie zasad etyki najłatwiej przychodzi parom osób, które nic ze sobą nie łączy. W ramach jednego z eksperymentów pojedynczym osobom i parom nieznajomych, którzy zdawali egzamin w formie elektronicznej, dano szansę (wynikającą z rzekomego błędu w oprogramowaniu) nieuczciwego podciągnięcia wyników. Na oszustwo zdecydowało się 73% par i 54% pojedynczych osób. W innym eksperymencie uczestnicy mieli sobie wyobrazić, że rozmawiają o zatrudnieniu z kandydatem do pracy. Wiedzą przy tym, że po sześciu miesiącach człowiek ten zostanie zwolniony. Wiedzą również, że roczna ocena ich pracy będzie w dużym stopniu zależała od tego, czy rekrutacja zakończy się pomyślnie. Zapytani o to, czy odpowiedzieliby uczciwie na pytania kandydata o gwarancje zatrudnienia – co byłoby w tej sytuacji etycznym zachowaniem – ludzie z par, które dopiero co się poznały, odpowiadali, że nie podzieliliby się złą wiadomością, wyraźnie częściej niż pojedyncze osoby lub nowo utworzone pary, które uczestniczyły wcześniej w kilku ćwiczeniach z budowania relacji. Badacze przypuszczają, że dla nieznajomych dokonanie nieetycznego czynu to rytuał budowania więzi. „Nasze badanie wskazuje na to, że umożliwienie ludziom nawiązania wzajemnej relacji przed powierzeniem im zadania w postaci podjęcia wspólnej decyzji jest bardzo istotną kwestią, zwłaszcza gdy w grę wchodzi etyka” – piszą naukowcy. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poprawa etyki sprzedaży ogranicza ryzyko oszustw w organizacji »

Jak wspierać etyczne postawy w działach sprzedaży? 

Alice Aleo , Bradley R. Agle , Kristen Bell DeTienne , Carrolyn McMurdie Sands , Alberto Aleo

Skandale w obszarze sprzedaży mogą pociągnąć za sobą ogromne szkody. Nie licząc destruktywnych konsekwencji dla firmy spowodowanych utratą reputacji i karami, mogą też pociągnąć do odpowiedzialności osobistej pracowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy