X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Firmy, które oferują pracownikom możliwość podnoszenia kompetencji językowych, coraz częściej sięgają po e‑learning. Okazuje się on efektywniejszą alternatywą dla szkoleń tradycyjnych, na które pracownicy mają coraz mniej czasu.

Partnerem materiału jest eTutor.

E-learning językowy oczami szefów HR

„E‑learning jest przyszłością i każda szanująca się firma, której zależy na wykwalifikowanej kadrze, będzie sięgała po to narzędzie” – mówi Milena Bałoń, specjalistka ds. szkoleń w Jeronimo Martins Polska. Wartość globalnego rynku e‑learningu, obejmującego szkolenia językowe, za niespełna pięć lat przekroczy 240 miliardów dolarów. Już teraz zbliża się do 200 miliardów dolarów – wynika z raportu E‑learning Trends and Forecast 2017–2021 sporządzonego przez firmę Docebo. To branża, która cieszy się coraz większym powodzeniem również w Polsce.

Po włosku przez internet

Coraz więcej firm potrzebuje specjalistów, którzy władają różnymi językami obcymi. Proponują więc zajęcia z lektorem, na które pracownicy nie mają czasu. Kursanci twierdzą, że taka nauka nie jest zbyt efektywna, bo z części lekcji muszą zrezygnować, wykonując pilne projekty dla firmy lub uczestnicząc w innych ważnych zadaniach. Poza tym mało która organizacja może sfinansować kursy językowe wszystkim chętnym. Nic więc dziwnego, że tańszy e‑learning językowy cieszy się dużym powodzeniem.

Najpopularniejszą platformą językową w Polsce – zdaniem ekspertów i samych użytkowników – jest eTutor. Firma działa od ponad 10 lat i ma jeden z największych na świecie słownik multimedialny, który składa się z 410 tysięcy słówek. Do tego jest aż tysiąc lekcji i dwa miliony przykładowych zadań. Dzięki tej platformie można zdobyć umiejętności językowe na poziomie od A1 do C2. Pracownik uczy się z wirtualnym lektorem. Poświęcając na naukę co najmniej kwadrans dziennie, jest w stanie szybko i bez problemu opanować język obcy. Pomysł założycieli platformy okazał się strzałem w dziesiątkę.

Zarządzanie zespołami bez tajemnic »

HBRP Excellence „Zarządzanie zespołami” - ebook 

Jeśli wiesz, że perfekcyjne opanowanie sztuki zarządzania zespołem to cecha wyróżniająca doskonałych przywódców, na pewno szukasz niezawodnych narzędzi, które pomogą Ci w osiągnięciu tego celu.
HBRP Excellence o zarządzaniu zespołem dostarczy Ci właśnie tego, czego potrzebujesz - praktycznej wiedzy, która sprawi, że Twój zespół będzie osiągał szczyty swoich możliwości!

„W młodości na zajęciach z języka angielskiego nie lubiłem wiecznego czekania na innych i uczenia się w tempie innych uczniów. Jeśli byłem odpytywany, to czerwieniłem się ze stresu. Chyba przede wszystkim dlatego zdecydowałem się na rozwój innej formy efektywnego uczenia się: z komputerem. E‑learning jest zdecydowanie wygodniejszy. Użytkownik jest zrelaksowany, uczy się, kiedy chce. To moje 20 minut dziennie. Można sobie wyrobić nawyk i zaczynać dzień od 20‑minutowego e‑learningu – przekonuje Michał Lach, współzałożyciel platformy eTutor. – Jeśli chcę poćwiczyć wymowę, nie muszę się stresować, że źle wymawiam dane słowo, bo wirtualny lektor, z którym pracuję, jest androidem. Jeśli chcę go o coś zapytać, mogę to zrobić bez wahania. Z kolei jeśli chcę utrwalić sobie jakieś zagadnienie lub poćwiczyć, jest cierpliwy i powtarza tyle razy, ile chcę, lub po prostu znika, aby mnie nie rozpraszać” – dodaje.

Przyczyną e‑learningowego boomu jest nie tylko duża efektywność w nauce, lecz także zmieniające się potrzeby biznesowe. Do tego należy dodać nowoczesne technologie, które zachęcają pracodawców. Ci zaś dostrzegają coraz więcej zalet tej formy nauki.

Nauka języka obcego w cyfrowym świecie

Czy praca z komputerem zamiast lektora jest efektywniejsza?

Jeśli chodzi o efektywność finansową to na pewno tak. Natomiast jeśli myślimy o czasie poświęconym na naukę, to w wielu kwestiach również odpowiem: tak. Uważam, że sztuczna inteligencja potrafi już znacznie przyspieszać proces nauki. Najważniejsza jest jednak efektywna praca indywidualna, bo to gwarantuje sukces w nauce języka. Podczas pracy skupiamy się na multimedialnej i spersonalizowanej treści w tempie, które jest dla nas najodpowiedniejsze.

Jak będzie wyglądał eTutor za kilka lat?

Technologia cały czas się zmienia, co powoduje zmianę zachowań konsumentów. Daje zarówno nowe możliwości, jaki nowe ograniczenia. Powinniśmy już mówić o m‑learningu zamiast e‑learningu, bo 70% ruchu w sieci generują urządzenia mobilne. Sztuczną inteligencję, która rodzi coraz to nowe szanse, wykorzystujemy w dwóch obszarach: do treningu poprawnej wymowy i sprawdzania pisowni. Ta druga funkcja, zwana grammar checker, to pole do popisu dla osobnego start‑upu, więc jest co robić.

*Michał Lach, współwłaściciel eTutora*

„Zdecydowaliśmy się na korzystanie z e‑learningu i eTutora, ponieważ chcemy stale doskonalić znajomość języków obcych wśród pracowników. Niezależnie od tej nowatorskiej formy nauki korzystamy dodatkowo ze stacjonarnego kursu – wyjaśnia Agnieszka Jarosz z Teatru Wielkiego w Warszawie. – W trakcie jednej edycji robiliśmy ankiety wśród pracowników dotyczące tej formuły nauki. Zdecydowana większość bardzo pozytywnie ją odbiera. Efekty sami widzimy na co dzień”.

Podobne opinie mają inni pracodawcy, którzy w systemie e‑learningowym podnoszą kwalifikacje wśród załogi.

Z kolei Karolina Gładosz z firmy Smyk mówi: „Dzielimy pracowników na dwie grupy. Część dofinansowujemy, pozostali, jeśli chcą, mogą sami wykupić dostęp do platformy e‑learningowej. Co miesiąc kontrolujemy, czy osoby, którym wykupiliśmy dostęp, wykazują się odpowiednią aktywnością na platformie i zaliczyły określony etap. Z eTutora jednocześnie korzysta ponad 100 osób”. Gładosz zaznacza przy tym, że wszyscy zatrudnieni chwalą platformę, bo nie muszą dojeżdżać na zajęcia. Jednak ci, którym zależy na szlifowaniu wymowy, uważają, że tego typu zajęcia powinny być połączone z tradycyjnymi (tzw. blended learning).

Na taką mieszaną metodę kształcenia zdecydował się Jeronimo Martins, który niektórym pracownikom zapewnia dostęp do portalu eTutor, a innym umożliwia tradycyjne zajęcia z lektorem. „Często pracownicy, słysząc, że firma rezygnuje z tradycyjnej nauki języka obcego i przechodzi na e‑learning, wysuwają nieuzasadnione wnioski, że pracodawca chce zaoszczędzić. Dlatego firmy, które chcą przejść na naukę angielskiego przez internet, powinny się do takiego rozwiązania odpowiednio przygotować. Nie można tak po prostu zakupić dostępu do eTutora i powiedzieć: uczcie się. Trzeba wyjaśnić, jakie korzyści przyniesie to pracodawcy i pracownikom. U nas blisko 500 pracowników korzysta z e‑learningu i są bardzo zadowoleni. Dla takiej rzeszy kursantów trudno byłoby zorganizować naukę w tradycyjnej formie” – uważa Milena Bałoń, specjalistka ds. szkoleń w Jeronimo Martins Polska.

Katarzyna Górniak z firmy ubezpieczeniowej UNIQA informuje, że w jej firmie z eTutora korzysta blisko tysiąc osób. Jej zdaniem, koszt dostępu jest bardzo rozsądny. „Niby jedna platforma, ale zawierająca szereg kursów od podstawowego do biznesowego. Dodatkowo każda lekcja jest bardzo dobrze opracowana. Wiem, co mówię, bo jestem aktywnym uczestnikiem. Codziennie podróżuję do pracy autobusem przez około 40 min i tyle samo czasu poświęcam na naukę angielskiego. Ze względu na stanowisko, jakie zajmuję, interesuje mnie nauka słownictwa dotyczącego zasobów ludzkich i szkoleń. To wszystko mam na tej platformie, dodatkowo jest ponad 200 zwrotów ubezpieczeniowych, a do każdej lekcji jest dołączone słownictwo, różne ćwiczenia, gry, krzyżówki. Platforma gwarantuje świetną metodę uczenia się wymowy. Komputer nagrywa nas, a później ocenia, czy mówimy zrozumiale, lub wskazuje, co powiedzieliśmy źle” – przekonuje Górniak. Zastrzega, że jeśli nie rozumiemy danego słowa, wystarczy kliknąć na nie dwa razy, a eTutor przekierowuje nas do słownika. Jedyną niedogodnością jest czas, który trzeba poświęcić na zapoznanie się z wszystkimi funkcjami eTutora, jest ich bowiem dużo.

To jest komentarz. Przeczytaj tekst główny »

HR znów na fali wznoszącej 

Lidia Zakrzewska PL, Mariusz Smoliński PL

Nowoczesny HR musi działać bardziej ofensywnie, idąc w ślady pełnych determinacji działów biznesowych. Powinien rozszerzać swoje kompetencje w taki sposób, aby móc skuteczniej wspierać menedżerów liniowych i dostarczać im utalentowanych pracowników. 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy